Faber Pallets

Jef de Jager, Kees Faber, Peter Zwaal

 29,95

“Expansiegeweld mag niet leiden tot het verdwijnen van het eigene van een familiebedrijf, het in vrijheid en onafhankelijkheid kunnen ondernemen. Zoals bij veel soortgelijke bedrijven dreigt het gevaar dat het gerund gaat worden alsof het een beursgenoteerde onderneming is. Kortetermijnsuccessen gaan dan een te grote rol spelen, de overhead grijpt de macht en interne krachten worden onvoldoende benut. Familiebedrijven zijn effectiever als het gaat om langetermijngerichtheid, snelle besluitvorming en waardegedrevenheid.” Kees Faber

Welke kenmerken vertonen succesvolle familiebedrijven? Welke invloed heeft de onderneming op de familie en andersom? Tientallen theorieën en managementboeken zijn over het familiebedrijf geschreven maar de beste antwoorden komen toch uit de praktijk.

In Faber Pallets, kroniek van een familiebedrijf lees je hoe deze onderneming zich evolueerde van een kuiperij tot één van de grootste palletpooling bedrijven van Europa met een omzet van ruim 340 miljoen Euro en meer dan 20 miljoen gerepareerde en geproduceerde pallets.

Drie generaties staan sinds 1935 aan het roer van deze succesvolle onderneming uit Assen. Hoe dit familiebedrijf zich in 85 jaar ontwikkelde van ‘F. Faber – Fabriek v. Houtbewerking’ tot het huidige ‘Faber Halbertsma Group’ wordt door oud-directeur Kees Faber tot in detail verteld. Het verhaal is opgetekend door Jef de Jager, auteur van o.a. Albert Heijn, de memoires van een optimist en De King-familie, geschiedenis van een pepermuntje. De historische feiten zijn nauwkeurig onderzocht door Peter Zwaal, bedrijfshistoricus en auteur van twee brouwerijgeschiedenissen: Bavaria : biografie van een brouwerij en familie uit Lieshout en Amstel, het verhaal van ons bier : 1870-heden.

Faber Pallets – kroniek van een familiebedrijf gaat niet alleen over de geschiedenis van een familie en haar onderneming. Het boek is ook een praktijkverhaal over strategische keuzes om de onderneming te laten groeien zonder de waarden van het familiebedrijf verloren te laten gaan. Het laat zien hoe de dynamiek van de familie van invloed is op de onderneming en andersom. Hoe persoonlijke relaties binnen en buiten de familie konden uitmonden in bittere verwijten en hoe de familie, door te kiezen voor het bedrijf, een succesvolle onderneming wist neer te zetten. Uiteraard wordt ook uitgebreid ingegaan op de opvolging, iets waar veel familiebedrijven mee worstelen.

Faber Pallets, kroniek van een familiebedrijf is bedoeld voor iedereen met een interesse in familiebedrijven, hetzij professioneel of persoonlijk.

Verschijningsvorm:
Hardcover
Taal:
Nederlands
Uitgeverij:
Noordboek - Van Gorcum
Aantal pagina's:
338
Druk:
1
Uitgiftedatum:
18-05-2020
Gewicht:
1177 gram
Afmeting:
267x197x34 mm
ISBN:
9789023257349

Gerelateerde boeken

  • Wie orde zaait zal chaos oogsten

    Succesvol ondernemen: hoe doe je dat? Er zijn boeken vol methoden en technieken, systemen en procedures die de ondernemer kan toepassen. Maar is een onderneming daar bij gebaat?
    Binnen veel bedrijven heerst de drang tot sturen, tot controle. Regels en procedures lijken soms een doel op zich, zonder dat we nog weten waarom die regels zijn ingesteld. In dit boek nodigt Walter Baets ons uit de wereld vanuit een nieuw perspectief tegemoet te treden. Laat de drang tot sturen en controle los en creëer optimale voorwaarden voor permanent leren, door anderen en door onszelf. Voorkom dat de regels het systeem worden. Gedetailleerde regels zijn niet nodig voor mensen of bedrijven die de opdracht die ze hebben serieus nemen.

    Dit boek is niet alleen een wake-up call, maar ook een reisgids om er je eigen pad mee te creëren, met impact en verantwoordelijkheid. Wie orde zaait zal chaos oogsten bevat inzichten en tools die de focus op zinvol en zinnig ondernemen ondersteunen.

    Prof. Dr. Walter Baets is professor emeritus en past-dean van de Business School van de University of Cape Town, lector Values Based Leadership bij de Hogeschool Rotterdam, en chief learning officer bij Eindhoven Engine.

     29,90
  • Jij ook altijd!

    Communicatie in de relatie. 11 dialogen
    Bert den Boer
     17,90
  • Het grote economieboek

    Grote ideeën eenvoudig uitgelegd
    Christopher Wallace, James Meadway, John Farndon, Marcus Weeks, Niall Kishtainy
     39,90

    Het grote economieboek

    Het grote economieboek is uw jargonvrije, visuele gids voor het begrijpen van de productie en distributie van rijkdom. Het biedt een ingang in meer dan honderd sleutelideeën van ‘s werelds grootste economen, waaronder Thomas Malthus, John Maynard Keynes en Milton Friedman. De concepten worden verhelderd door middel van gezaghebbende teksten, kleurrijke afbeeldingen, leuke weetjes en innovatieve grafische afbeeldingen. Als lezer duik je met dit fraaie boek niet alleen dieper in de geschiedenis van de economie, maar krijg je ook grip op actuele kwesties – van belastingen tot recessie, tot de huizenmarkt en nog veel meer!

    Van dit gezaghebbende en prachtige boek zijn wereldwijd al meer dan een miljoen exemplaren verkocht.

     39,90
  • Het Cashkompas

    Dé vier financiële vuistregels voor wie slimmer wil ondernemen   
    Brecht Verduyn
     49,90

    Het Cashkompas

    Dé vier fianciële vuistregels voor wie slimmer wil ondernemen

    Brecht Verduyn, freelance CFO en graficus met meer dan twintig jaar ervaring bij grote bedrijven en start-ups, brengt in dit boek alle items op het vlak van
    financiële bedrijfsvoering in een samenhangend geheel samen: Het Cashkompas. Er telt immers maar een begrip: ‘Cash’. Want Cash liegt niet, nooit!

    Hij bouwt Het Cashkompas op rond vier vragen:

    Vermogen: hoeveel geld hebben we nog over of nodig?
    Geldstroom: waarom groeit ons geld aan of neemt het af?
    Rendement: hoeveel geld brengt onze activiteit op?
    Productiviteit: hoe kunnen we met minder cash-out, meer cash-in genereren?

    De meer dan vijftig ondersteunende infografieken maken de lezer echt financieel wijzer.

    ‘Ondernemingen hebben voldoende kompas in hun strategie en visie, in hun producten en markten, in hun sales en marketing, in hun productie en processen… maar in financiën en boekhouding zijn ze al te vaak het noorden kwijt…. In het boek wordt haarscherp beschreven en geïllustreerd hoe een ondernemer, groot of klein, dat noorden kan vinden in de complexe wereld van financieel management. Met Het Cashkompas wordt iedere ondernemer beter, want beelden en grafieken zeggen zoveel meer dan cijfers en woorden.’
    Hans Maertens, Gedelegeerd Bestuurder Voka-Vlaams netwerk van ondernemingen

     49,90