De open samenleving en haar dieren
€ 32,50
De wetenschap is helder: dieren hebben gevoel en bewustzijn. Ze hebben, net als menselijke dieren, bepaalde elementaire belangen. De roep om deze belangen mee te laten wegen in het recht en de politiek klinkt steeds luider.
Janneke Vink onderzoekt of dieren een plek moeten krijgen in de democratie en het recht. Verschillende opties komen aan bod, zoals vaste dierenvertegenwoordigers in het parlement en advocaten voor dieren. Vink onderzoekt wat precies wenselijk is en hoe deze opties in de praktijk zouden kunnen uitpakken. Zij laat daarbij ook zien hoe verschillende landen omgaan met de veranderende status van het dier. Verwijzend naar het democratisch ideaal van een staat waarin iedereen gehoord wordt, roept Vink op om dierenrechten stap voor stap in te voeren.
‘Een heldere en inzichtrijke verkenning van de diepgravende politieke en juridische vraagstukken die door de dierenrechtenbeweging op de kaart zijn gezet.’ – Peter Singer (auteur van Animal Liberation en hoogleraar filosofie in Princeton)
Janneke Vink is medeoprichter en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Dierenrecht. Daarnaast is zij raadslid van de Raad voor Dierenaangelegenheden: de onafhankelijke deskundigenraad die de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit adviseert op het gebied van dierenwelzijn. Vink promoveerde in Leiden op de wetenschappelijke en Engelstalige versie van dit boek en pionierde door een volwaardig vak Dierenrecht te ontwikkelen en te doceren aan een Nederlandse universiteit.
Rechtsfilosoof Janneke Vink te gast bij Jort Kelder op Radio 1. Het gesprek ging over haar boek, over dierenrechten, over de Grondwet (waarom staat dieren daar niet in?) en over een minister die een aangenomen Wet dieren niet wenst uit te voeren. Luister het gesprek terug in de Jortcast.
Gerelateerde boeken
-
Wat zouden dieren zeggen als we ze de juiste vragen stelden?
Een must voor iedereen die met dieren werkt en een genot voor iedereen die al grinnikend wil begrijpen hoe dieren denken.
Staan koeien de hele dag te niksen? Maken vogels kunst? Kunnen apen werkelijk na-apen? Zien dieren zichzelf zoals wij hen zien? Kunnen ze in opstand komen? En — misschien een vreemde vraag — is het wel gepast om in hun bijzijn te plassen?
In dit boek beantwoordt de Belgische filosofe Vinciane Despret zesentwintig verrassende vragen die vastgeroeste ideeën over dieren op de proef stellen. Ze laat onderzoekers, filosofen en dierverzorgers aan het woord en laat zien hoe we anders over dieren kunnen denken.
Met een voorwoord van Bruno Latour en een nawoord van Michel Vandenbosch
Vinciane Despret is filosoof aan de Universiteit van Luik. Ze schreef meerdere boeken over dieren, waaronder Bêtes et hommes (Gallimard, 2007) en Penser comme un rat (Quae, 2009). -
-
Waarom we van honden houden, varkens eten en koe dragen
Een introductie in carnisme, met een voorwoord door Yuval Noah Harari
Het meest gangbare dieet in onze cultuur had tot nu toe geen naam. Dit boek brengt daar verandering in. Het heet ‘carnisme’. Het is de culturele gewoonte om vlees te eten; een gewoonte die velen van ons is aangeleerd en die ideologische trekjes vertoont. In dit spraakmakende en bekroonde boek bespreekt bestsellerauteur Melanie Joy de carnistische ideologie waarmee we geweld tegen dieren goedpraten. Als ideologie blijkt het carnisme zo sterk dat we zelfs de impact van de vee-industrie op het milieu wegwuiven.
Een uitdagend boek dat je ideeën over vlees en zuivel voor altijd zal veranderen.
——————
‘Dit boek helpt ons uit ‘de box van het ‘carnisme’ te stappen, zodat we in staat zijn kritisch naar het systeem te kijken en te zien hoe we zelf onderdeel van de oplossing kunnen zijn en kunnen bijdragen aan een duurzamere wereld met meer compassie.’ – Yuval Noah Harari in de inleiding
——————
‘Er zit genoeg informatie in dit boek, en inzicht en argumentatie. Maar de ware prestatie van Waarom we van honden houden, varkens eten en koe dragen is dat het ons herinnert aan wat we al weten. Met welsprekendheid doet Melanie Joy een beroep op de waarden die we allemaal al hebben en altijd al gehad hebben. Ze herinnert ons aan wie we zijn.’
– Jonathan Safran Foer