De platenkast van Paul McCartney
€ 39,90
Met meer dan 280 miljoen verkochte albums en talloze klassiekers op zijn naam, geldt Paul McCartney als een van de grootste en invloedrijkste songwriters aller tijden. Maar naar welke albums en artiesten luisterde de componist van tijdloze klassiekers als ‘Let It Be’, ‘Yesterday’ en ‘Hey Jude’ eigenlijk zelf?
In De platenkast van Paul McCartney onthult Yorick van Norden als een muzikale detective het verborgen muzikale universum van de ex-Beatle. Aan de hand van een unieke foto van McCartneys persoonlijke verzameling reconstrueerde hij de collectie en ontdekte hij de verrassende invloeden achter zijn iconische liedjes. Hoog tijd dus voor een kijkje in De platenkast van Paul McCartney.
Yorick van Norden (1986) is zanger, songwriter en muzikant. Hij maakt albums, treedt op en schuift als popkenner regelmatig aan in radio- en tv-programma’s. Over zijn album The Jester (2018) schreef de Volkskrant: ‘Voor de nieuwe Van Norden laat je de nieuwe Paul McCartney gerust even liggen.’ Muziektijdschrift OOR noemde zijn laatste plaat Playing by Ear (2021) ‘een van de absolute hoogtepunten in de Nederlandse popmuziek.’ Yorick verdiept zich al jaren in het werk van McCartney en trad meermaals in diens voetsporen. Zo begeleidt hij muziekreizen naar Liverpool en toert hij met zijn theatervoorstelling De platenkast van Paul McCartney. Recent nam hij een album op in de legendarische Abbey Road Studios.
Gerelateerde boeken
-
Radar Love 50 jaar
€ 34,95Vierde druk!
“Het verhaal van Radar love laat zich vol overgave vangen in dit uitmuntende standaardwerk”. OOR
“Schitterend gedetailleerd eerbetoon aan Nederlands grootste rockklassieker”. Lust for Life
“Radar Love is een wereldhit en dat is dit boek ook”. Johan Derksen
“Dit boek wil ik op mijn koffietafel hebben” Patty Brard
“Dit boek is een museum op zich. Het behoort nu al tot de Grote Canon der Haagse Literatuur” Sjaak Bral
“Ik las de 248 pagina’s over Radar Love in één ruk uit” Leon Verdonschot
‘Radar Love 50 jaar’ is een biografie over de ultimate drivin’ song in woord, beeld en geluid. In zijn soort uniek voor Nederland, misschien zelfs een wereldprimeur. De levensloop van de Kooymans/Hay compositie in 248 pagina’s toont een indrukwekkende tijdreis. Een gedetailleerde reconstructie van de geboorte van deze Golden Earring klassieker.
Een beeldverslag van 50 jaar gebruik in commercials, films, televisieseries en meer dan achthonderd coverversies tot en met het creatieve misbruik in de branding van allerlei consumentenproducten. Een musthave voor iedere muziekliefhebber en Earring fan.
-
Tegenkultuur Special Edition
€ 45,00Special Edition – inclusief orginele Hitweek
Mensen, dit is een unieke krant. Er gaat iets gebeuren. Let op. Nu gaan we spijkers met koppen slaan!!!! Peter J. Muller, medeoprichter Hitweek.
In Tegenkultuur worden publicaties van de Nederlandse underground in de jaren 1964-1976 getoond en beschreven. Het boek plaatst de underground in de sociale context van de jaren zestig. Hitweek en Aloha, de belangrijkste Nederlandse undergroundbladen komen uitgebreid aan bod. Tegenkultuur laat zien welke Nederlandse undergroundbladen er naast Hitweek en Aloha waren, geeft een korte typering en toont vooral hoe ze eruitzien.
De jaren zestig en zeventig waren een tijd van ongekende welvaart, waarin de opgroeiende jeugd voor het eerst de ruimte kon nemen om haar stem te laten horen over maatschappelijke problemen en oplossingen. De undergroundbeweging werd ook wel ‘alternatieve cultuur’ of, in het idioom van de jaren 60, ‘tegenkultuur’ genoemd.
Ik vond dat het hoog tijd was dat de jonge generatie eindelijk een stem kreeg. Willem de Ridder, medeoprichter Hitweek.
De massamedia deden verslag van zaken vanuit de bestaande normen en waarden, waarin de undergroundbeweging zich niet herkende. De undergroundpers vulde dit gat door te rapporteren over die dingen die de underground bezighield, door hun kijk op tal van zaken te verwoorden en door het benadrukken en vormgeven van een nieuwe levensstijl.
Alle undergroundpublicaties werden gemaakt door de jeugd en hadden de jeugd als doelgroep. Of het nu politiek of cultureel was, de inhoud van de undergroundkranten was een directe weerspiegeling van de hoop, dromen en activiteiten van de redacteuren, schrijvers en vormgevers die zichzelf zagen als actieve deelnemers en als chroniqueurs van de beweging.
Tegenkultuur bevat een schat aan beeldmateriaal, waardoor het samen met de historische context een representatief naslagwerk vormt van de Nederlandse undergroundpers in de jaren 1964-1976. Het boek is interessant voor een brede groep lezers: voor de lezer die deze tijd actief heeft meegemaakt of er meer over wil weten maar ook voor de lezer die geïnteresseerd is in grafische vormgeving, ‘small press’ of undergroundmuziek.
Over de auteurs
Peter Sijnke (1951) is historicus. Hij was werkzaam in het archiefwezen en publiceerde veel op het terrein van de lokale en regionale geschiedenis. Over popmuziek schreef hij zeven boeken, waarvan drie met betrekking tot het Holland Pop Festival in Kralingen (1970) samen met Marcel Koopman. Peter schrijft regelmatig in Platenblad.Jan Pen (1955) was tot zijn pensionering in 2019 eigenaar van een bureau voor zakelijk advies op het gebied van biotechnologie. Hij heeft sinds het begin van de jaren negentig, een collectie opgebouwd van posters, tijdschriften en pamfletten van bewegingen als Provo, Kabouter, Underground en Punk. Jan heeft een internetboekhandel JP Antiquarian Books op het gebied van zijn collectie.
-





