Meesteressen van het penseel
€ 27,50
‘Het kan verkeren’; deze gevleugelde uitspraak van Bredero is zonder twijfel van toepassing op de positie van vrouwelijke kunstenaars door de eeuwen heen. De klassieken kenden een belangrijke rol toe aan vrouwelijke schilders. Maar daarna was het wachten tot het midden van de negentiende eeuw alvorens ze weer enige erkenning kregen.
Janneke Budding zet dertien kunstenaressen op een troon en focust zich daarbij op de Lage Landen van de zeventiende eeuw. Het is een periode, en een plek, waar vrouwen meer mochten dan in andere West-Europese landen. Ook het klimaat voor kunst was optimaal. De burgerij was welvarend en wilde graag, naar het voorbeeld van de adel in vorige eeuwen, haar muren versieren met schilderijen.
Meesteressen van het penseel is rijk geïllustreerd, met verrassend mooie werken. Alle dragen ze duidelijk de sporen van de vrouwelijke hand. Het is aan de lezer om ze allemaal te ontdekken.
Janneke Budding studeerde Engels aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze gaf jarenlang les in het middelbaar en hoger onderwijs. Ze schreef boeken voor educatieve uitgeverijen en is auteur van een aantal non-fictieboeken waarin vrouwen een belangrijke rol spelen.
Gerelateerde boeken
-
De Kleine Gids voor de niet-bestaande vogels van Europa
Kunstenaar en amateurornitholoog O.C. Hooymeijer begeeft zich met het uitgeven van deze ‘Kleine Gids voor de niet-bestaande vogels van Europa’ op een voor hem nieuw terrein. Jarenlang veldwerk en onderzoek gingen vooraf aan het uiteindelijke resultaat: de beschrijving èn gedetailleerde illustraties van zo’n kleine vijftig gevederde vrienden. De auteur heeft een en ander zo getrouw als mogelijk weergegeven, doch er kunnen verschillen met de werkelijkheid optreden.
Momenteel is Hooymeijer bezig met het organiseren van geheel verzorgde reizen door Europa naar de leefgebieden van de in deze gids beschreven niet-bestaande vogels.Recensies:
Vlaardings Dagblad: ‘Een absolute must voor elke vogel- en kunstliefhebber’
De Oosterkerker Bode: ‘Beschrijvingen raak,illustraties zeer goed getroffen’
Natuur, Vis en Vogel: ‘Hooymeijer weet de lezer èn de kijker voor zich te winnen’ -
-
Jochem Hamstra
De schilderkunst van Jochem Hamstra (1962, Heerenveen) beweegt zich tussen figuratie en abstractie, maar is altijd gestoeld op de visuele waarneming. Hij schildert het liefst op de achterkant van linnen, omdat het materiaal zo de meeste weerstand biedt. Die weerbarstigheid is ook te vinden in zijn soms stugge vormentaal, terwijl de schilderijen vaak een melancholieke sfeer ademen. Dankzij een sterke persoonlijke stijl en een geraffineerd gevoel voor kleur is zijn werk altijd verrassend en toch herkenbaar. Zo heeft hij een coherent en kwalitatief hoogstaand oeuvre opgebouwd, dat nog nooit in de volle breedte is getoond. Reden genoeg voor Museum Belvédère om zijn eerste museale solotentoonstelling te organiseren, met bijbehorende publicatie.