De symfonieën van Gustav Mahler
€ 22,90
Gustav Mahler geeft ons in zijn symfonieën een vergaande kijk in zijn turbulente gevoelsleven. Zijn grote liefde voor Alma Mahler, zijn verdriet over de dood van zijn dochtertje, zijn plezier in de natuur, het spannende fin du siècle, alles is te horen in zijn muziek.
Jan Auke Walburg beschrijft van alle Mahlersymfonieën de achtergronden en de relatie die de muziek heeft met de gebeurtenissen in het leven van Mahler. Hij geeft hiermee een helder inzicht in de betekenis van de symfonieën en een boeiend portret van Gustav Mahler. De auteur baseert zich hierbij op brieven en aantekeningen van Mahler, van zijn vrouw Alma, van zijn vrienden en andere tijdgenoten.
Jan Auke Walburg is em. hoogleraar psychologie en is geboeid door de vraag hoe muziek ons gevoel kan raken. Hij schreef eerder boeken over de muziek van Dmitri Sjostakovitsj en de componist Mieczyslav Weinberg.
Gerelateerde boeken
-
-
Martha’s labyrint
Een filmscenario waard!
‘Verschooris is een ongelooflijke speurneus die écht baanbrekend werk doet’ – Stefan Hertmans in Humo
Na de Anschluss van maart 1938 vlucht de Weens-joodse biologe Martha Geiringer, lid van de illegale Revolutionäre Sozialisten, naar België. In Gent maakt ze kennis met de arts Yvonne Fontaine, lid van de YWCA (Young Women Christian Association). De steun en opvang die Yvonne aan Martha biedt is uniek. Yvonne, talentvol en hoogopgeleid, en de vrijgevochten Martha, emancipatorisch en op zijn minst biseksueel. Een uitzonderlijk treffen, eigenzinnig en gepassioneerd.
Naar Londen, waar haar familie huist, wil Martha niet. De oorlog drijft haar naar de Filipijnen – een totale misrekening – maar het eindeloze verlangen naar onvoorwaardelijke steun brengt haar, na goede en minder goede tijden, snel bij de stormbestendige Yvonne terug. Aan de magie van het verbond komt echter een einde. Door verraad wordt Martha, nauwelijks dertig, naar Auschwitz gedeporteerd. Yvonne blijft achter, een bijzondere vrouw, een monument van dienstbaarheid.
Verzet, collaboratie, openlijk en verborgen antisemitisme, solidariteit en verklikking, vluchten en migreren, kolonisatie, pandemie en gender komen samen in deze vrouwengeschiedenis, te lezen als sensitieve non-fictie.
Marc Verschooris is geassocieerd onderzoeker bij het CEGESOMA.