Een gids die het ook niet weet
€ 19,90
De teksten van zanger, dichter en schrijver Leonard Cohen (1934-2016) hebben een ongekende diepgang. Ze zijn minstens zo diep als zijn sonore stem. Er is geen woord waarover hij niet heeft nagedacht. Wat wil Cohen ons vertellen met liederen als ‘Suzanne’, ‘Hallelujah’ en ‘So Long, Marianne’? Geeft hij ons levenslessen? Tegen welke achtergrond schreef hij zijn teksten?
Guus van Loenen bespreekt in dit boek vijftig liedteksten van Cohen over liefde, vergeving, tragiek, lijden, herstel en meer. Hij schetst het beeld van Cohen als een gids die het ook niet wist, maar intussen prachtige teksten schreef die de nodige houvast bieden voor iedereen die het eigen leven wil onderzoeken.
Guus van Loenen is opgeleid tot theoloog, was 35 jaar geestelijk verzorger in de psychiatrie en is nu vooral tekenaar en zanger.
Gerelateerde boeken
-
And Venus was her name
Mariska Veres, zangeres van Shocking Blue. Een schitterende verschijning die, in de vorige eeuw, menig jongens- en mannenhart op hol deed slaan. Zwoel en uitdagend. Gezegend met een prachtige stem. Dat is de eendimensionale buitenkant die we kennen. Van binnen was Mariska Veres echter een onschuldig meisje dat het liefst bij haar ouders op de bank kroop met een kop thee. Aan wie de aandacht voor haar en de band voor een flink deel voorbijging en die weinig moest hebben van de bijvangst van de rock ‘n’ roll: de seks, de drugs en de alcohol.
In ‘And Venus was her name’ laat schrijver Leo Oldenburger zien hoe Mariska Veres als zangeres van Shocking Blue de hele wereld veroverde en meerdere malen de aardkloot rondvloog om op te treden en successen te vieren.Naast de successen die Mariska Veres en Shocking Blue boekten, bleken zij tevens voor velen een inspiratiebron. Voor de wereldvermaarde band Nirvana bijvoorbeeld, wiens allereerste single ‘Love Buzz’ een nummer van Shocking Blue is. Een nummer dat zij live vaker speelden dan hun eigen grote doorbraakhit ‘Smells Like Teen Spirit.’ Het zegt iets over de internationale invloed van Shocking Blue.
Ook Mariska Veres zelf blijkt een inspiratie voor velen. Toen zij eind jaren 60 gevraagd werd voor Shocking Blue was het allesbehalve gemeengoed dat een vrouw de vocalen verzorgde bij pop-, beat- of rockgroepen. Veres’ positie zorgde voor navolging en emancipatie op het podium en in geluidsstudio’s. In dit boek komen diverse zangeressen aan het woord die hun bewondering voor Mariska Veres uit de doeken doen. Mariska Veres is een té belangrijk onderdeel van de Nederlandse pophistorie. Een geschiedenis waar zij dient te worden opgenomen in de eregalerij.
Mariska Veres zou op 1 oktober 2022 75 jaar zijn geworden, ware het niet dat ze in 2006 is gestorven aan de gevolgen van galblaaskanker. Maar wie was deze vrouw? Wie was ze écht. Dit is het verhaal van een goddess in a mountain top. De allereerste zanggodin van Nederland.
Leo Oldenburger (1965) is bekend als sportcommentator en -presentator op TV. Daarnaast schreef hij een zevental boeken over sport. Zijn liefde voor muziek is echter minstens zo groot. Van jongs af aan speelde hij in bands en momenteel is hij discjockey bij Radio Veronica. Na enkele verhalen die werden gepubliceerd door vooraanstaande muziekbladen, is ‘And Venus was her name’ zijn eerste boek over muziek.
-
-
The Kinks
Het boek The Kinks, concerten in Nederland geeft een fraai overzicht van alle concerten, die The Kinks in Nederland hebben gegeven. Dit boek is deel twee uit de trilogie gewijd aan deze legendarische band geschreven door Dick van Veelen.
Het eerste avondvullende concert dat de band in Nederland geeft vindt plaats op 23 augustus 1970 in Club Fantasio II aan de Haarlemmer Houttuinen in Amsterdam. In de periode daarvoor zijn de optredens van The Kinks onderdeel van festivals of korte tournees met meerdere optredens per dag.
The Kinks, concerten in Nederland geeft een prachtig tijdsbeeld uit de beginjaren van de popmuziek, die dan nog niet echt serieus wordt genomen. In de verslagen in de krant – de term ‘popjournalist’ moest nog worden uitgevonden – beperken zicht hoofdzakelijk tot sfeerbeschrijvingen en de randverschijnselen, zoals de regelmatig voorkomende opstootjes. Er wordt nog regelmatig gesproken over de ‘langharige Britse musici’ en over ‘beatorkesten’.
Auteur Dick van Veelen zocht voor dit boek contact met mensen die een Kinks-concert hadden bijgewoond. Hun belevenissen zijn ook in dit boek opgenomen. Samen met veel bijzonder en uniek beeldmateriaal is dit boek een must-have voor de fans, maar ook voor de lezer die geïnteresseerd is in de beginperiode van de popmuziek in Nederland.
-
Feesten als wilde beesten
Feesten als Wilde Beesten is een uniek concert- en fotoboek over de betekenis en invloed van de Achterhoekse boerenrockband Normaal. Het vuistdikke bewaarexemplaar legt de bewogen geschiedenis vast vanuit het perspectief van de fans. Geen interviews en lange verhalen, maar een prachtige en overzichtelijke impressie van de Vijftigjarige Veldtocht door Nederland met meer dan 3000 optredens en meer dan vijf miljoen bezoekers in zalen en feesttenten. Normaal (doen) is een levenswijze, die in het dagelijks leven van generatie op generatie wordt doorgegeven.
“Een Normaal-concert is een merkwaardig festijn. Bij de entree van de zaal viel me al op dat er geen sprake was van een ‘normaal’ optreden. Drie generaties gingen naar binnen. Vaders en moeders die zich nog één keer in spijkerdracht gestoken hadden, namen hun kinderen op de schouders en in het gedrang bevonden zich zelfs een opa en oma die hun invalide kleinzoon in zijn wagentje over de drempel rolden. Een waar familie-uitstapje”, aldus Tom ter Bogt, emeritus hoogleraar populaire muziek- en jeugdcultuur.
Dolf Ruesink heeft (bijna) alle concerten die Normaal gaf op een rij gezet en een overzicht gemaakt per provincie. Dit geeft een uniek beeld waar de band het meeste optrad, van de veengronden in Drenthe tot het Limburgse Heuvelland. Wat duidelijk wordt, is dat Normaal juist in de plattelandsgebieden die zich vaak achtergesteld voelen door de Randstad en landelijke politiek immens populair is.
Elke provincie heeft eigen Normaal-tradities die in het boek uitgebreid in beeld en tekst aan bod komen. Zoals het gooien met bier, natte T-shirts en lingerie, varkensraces, moddergevechten, kermisruzies, bruiloftsgeschenken, fanclubdagen en het vervoer van publiek naar concerten per trekker en veewagens.
Feesten als wilde beesten kan daarom ook gezien worden als een rijk geïllustreerde culturele atlas van Nederland en is een feest van herkenning voor de Normaal-fan en de muziekliefhebber van (Nederlandse) rockmuziek.Dolf Ruesink (Winterswijk, 1952) is professioneel journalist en auteur. Voor de Geassocieerde Pers Dienst interviewde hij in zijn lange loopbaan vele (inter)nationale popartiesten. Vanaf de oprichting in 1975 volgt hij Normaal, schreef met drummer Jan Manschot het boek ‘Wat is Normaal?’ en was jarenlang hoofdredacteur van het fanclubblad Anhangerschapbode.
Ruesink is samensteller van de door Normaal uitgegeven Høkbiebel en bedenker van de albumtitels ‘Kriebel in de Konte’, ‘De Wilde Joaren’ en ‘De Bokse Vol’. Als scherp observator kent hij de achtergronden, taal en gewoonten van de band en de fanatieke aanhang. In zijn nieuwste boek ‘Feesten als Wilde Beesten’ staan de høkers centraal in de boeiende geschiedenis van 50 jaar Normaal.