Hendrik Werkman

Van voerman tot baalschem
Doeke Sijens, Han Steenbruggen, Peter Jordens, Pieter de Hart

 15,00

Let op! Tijdelijk uitverkocht, verwacht rond 01-01-1970

Museum Belvédère stelt een coherente reeks kunstwerken van Hendrik Werkman (1882-1945) centraal, één van de belangrijkste modernisten uit Noord-Nederland. Een belangrijk onderdeel van de presentatie zijn de vroege druksels Schoorstenen, Compositie met letter a, Compositie met gewichten en Compositie, een volledige reeks uitgaven The Next Call en één van Werkmans belangrijkste schilderijen Voerman uit 1923.

Met de tentoonstelling en de uitgave Hendrik Werkman – van Voerman tot Baalschem wil Museum Belvédère de aandacht vestigen op een bijzondere Werkman-collectie, maar ook op de betekenis die gepassioneerd particulier collectioneren kan hebben voor musea. Tevens vormt ze een eerbetoon aan de kunstenaar die zijn persoonlijke vrijheid vond in zijn werk en uiteindelijk vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog bij Bakkeveen werd gefusilleerd.

Verschijningsvorm:
Paperback
Taal:
Nederlands
Uitgeverij:
Noordboek
Aantal pagina's:
60
Druk:
1
Uitgiftedatum:
24-09-2020
Gewicht:
240 gram
Afmeting:
225x225x6 mm
ISBN:
9789056156770
Datum verwacht:
01-01-1970

Gerelateerde boeken

  • Victor Horta and the Frison House in Brussels

    In the middle of the Lebeaustraat in Brussels, sandwiched between neo-Renaissance and neo-Gothic houses, stands an Art Nouveau jewel designed by Victor Horta: the Frison House. It was
    commissioned by Maurice Frison, a lawyer and friend of the architect, and was built in 1894-1895. Horta designed not only the house, but also all its furniture and decoration, right down to the smallest detail: from door handles to marble fireplaces, from mosaic floors to elegant banisters, from wall lamps to the gratings for the cellar openings. The absolute eyecatcher is the winter garden, whose elegant design allows soft yellow light to flow subtly into its perfectly proportioned space.

    Nupur Tron is the author of this book and owner of the house. In recent years, she has breathed new life back into Horta’s masterpiece. She pieced together bits of the old chandeliers she found in one of the cellars. She had items of furniture designed by Horta lovingly restored. With great passion, she continues to search for the funds that will allow her to restore the entire house to its former glory, one step at a time.

    Horta and the Frison House in Brussels is an ode to the architect and his creation.

    Nupur Tron is from India. She studied Design, Marketing & Merchandising and Fine Arts at the Fashion Institute of Technology in New York. She designs jewellery, in which the different styles of east and west meet in harmony.

     19,90
  • Art Nouveau in Nederland

    Art Nouveau in Nederland

    Architectuur rond 1900
    Bé Lamberts
     49,90

    Art Nouveau in Nederland

    De bloeitijd van de Art Nouveau rond het fin de siècle was kort maar hevig. Na jarenlang een buitenbeentje in de Nederlandse bouwkunst te zijn geweest, kwam in de jaren zestig de herwaardering voor de Art Nouveau op gang. Inmiddels wordt het belang van Art Nouveau voor de ontwikkeling van de bouwkunst algemeen erkend en neemt de interesse voor deze bijzondere, flamboyante stroming in de architectuur toe. In Art Nouveau in Nederland neemt Bé Lamberts u mee langs een groot aantal opmerkelijke zaken, die aansporen om bijzondere architectuur ter plekke te bekijken en die verwondering oproepen over dit waardevolle, maar zo kwetsbare erfgoed.

    Bé Lamberts studeerde kunst- en architectuurgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij werkte als onderzoeker en medewerker monumentenzorg bij diverse overheidsinstellingen en organisaties.

     49,90
  • Willem Johannes Oppenoorth (1847-1905)

    Willem Johannes Oppenoorth (1847-1905)

    Kunstschilder van de Haagse School
    Gerard Mast
     29,90
  • Jochem Hamstra

    Jochem Hamstra

    Een fragment van leven
    Susan van den Berg
     27,50

    Jochem Hamstra

    De schilderkunst van Jochem Hamstra (1962, Heerenveen) beweegt zich tussen figuratie en abstractie, maar is altijd gestoeld op de visuele waarneming. Hij schildert het liefst op de achterkant van linnen, omdat het materiaal zo de meeste weerstand biedt. Die weerbarstigheid is ook te vinden in zijn soms stugge vormentaal, terwijl de schilderijen vaak een melancholieke sfeer ademen. Dankzij een sterke persoonlijke stijl en een geraffineerd gevoel voor kleur is zijn werk altijd verrassend en toch herkenbaar. Zo heeft hij een coherent en kwalitatief hoogstaand oeuvre opgebouwd, dat nog nooit in de volle breedte is getoond. Reden genoeg voor Museum Belvédère om zijn eerste museale solotentoonstelling te organiseren, met bijbehorende publicatie.

     27,50