Meesteressen van het penseel
€ 27,90
Mannelijke schilders uit de 17e eeuw als Frans Hals, Johannes Vermeer, Jan Steen en Rembrandt kennen we wel. Maar hoe zat het in die periode eigenlijk met vrouwelijke schilders? Waren die er simpelweg niet, was hun werk onder de maat of waren ze mogelijk gewoon vergeten; tussen de kieren van de kunstgeschiedenis geglipt?
Waar de klassieken aan vrouwelijke schilders nog een belangrijke rol toekenden, bleven vrouwelijke kunstenaars daarna vrijwel onbekend, tot maar liefst in het midden van de 19e eeuw. Janneke Budding zet dertien kunstenaressen uit de Lage Landen van de 17e eeuw op de troon die hen toekomt.
MEESTERESSEN VAN HET PENSEEL is rijk geïllustreerd, met prachtige werken. Alle dragen ze duidelijk de sporen van de vrouwelijke hand. Het is aan de lezer om ze allemaal te ontdekken.
Vrouwelijke kunstenaars waren nooit een zeldzaamheid – ze maakten altijd al kunst. Toch laat Budding in dit boek zien dat de meesteressen van de 17e eeuw beduidend minder kansen kregen dan hun mannelijke evenknieën. Hoe wisten ze desondanks door te dringen tot deze mannenwereld? Budding geeft het antwoord in zestien hoofdstukken over dertien vrouwelijke kunstenaars uit de Lage Landen, een helder overzicht en een terecht eerherstel na eeuwen van vergetelheid.
— Martine Gosselink, algemeen directeur Mauritshuis
Gerelateerde boeken
-
Vergeten ijzer
€ 24,90Jan Willem van Vliet fotografeerde vervallen fabrieken en machines die ooit de sociaaleconomische ruggengraat van Groningen vormden. De foto’s herinneren aan de oude glorietijd van de scheepvaart- en steenbakindustrie, de strokartonfabrieken en kalkovens. Een aantal panden, zoals de Glasfabriek in Groningen en de Philips beeldbuizenfabriek in Stadskanaal, is inmiddels voorgoed verloren. Maar dankzij de iconische foto’s van Van Vliet toch niet helemaal.
Alle foto’s zijn verrijkt met verhalen en portretten van ooggetuigen: Frank von Hebel sprak met de arbeiders die de stenen stapelden, klinknagels in scheepswanden drilden en vertrouwd waren met de fluit die aankondigde dat het schafttijd was.
Vergeten IJzer is een eerbetoon aan het oud industrieel erfgoed van Groningen en een pleidooi voor het hergebruik ervan.
Jan Willem van Vliet (1959) is sinds 1981 werkzaam als zelfstandig fotograaf in Noord-Nederland. Zijn hart ligt bij de (regionale) journalistiek.
Frank von Hebel (1974) werkt als journalist voor het Dagblad van het Noorden. Daarnaast is hij auteur van een breed scala aan boeken, zowel fictie als non-fictie.
-
Dekema State Jelsum
€ 49,90De rijke geschiedenis van het slot Dekema State, dat in het oude Friese terpdorp Jelsum staat, gaat terug tot de late middeleeuwen. Geruime tijd bestaat er een band tussen de state en het Stadhouderlijk Hof in Leeuwarden. In het begin van de negentiende eeuw krijgt het huis de functie van buitenplaats. Vervolgens revitaliseren twee generaties van opvolgende landheren het complex weer tot landgoed. In deze ‘geschiedenis van de lange duur’ weerspiegelt zich de voor Friesland kenmerkende band tussen voornaam buitenleven en grootgrondbezit. Al meer dan honderd jaar ontneemt een hoge muur het zicht vanuit het dorp op tuin en huis. In dit boek kijken de auteurs op verschillende manieren achter die muur: ze brengen de geportretteerden tot leven, verhalen de band tussen state en dorp en belichten de waarde van dit bijzondere landgoed als Fries historisch erfgoed.
-
Museum Belvédère
€ 49,90In dit collectieboek is informatie over alle ca. 2000 werken in de collectie van Museum Belvédère te vinden. Na de inleiding bestaat het eerste – meer beeldende – deel uit een weergave van talrijke hoogtepunten uit de collectie, ingedeeld naar thema’s als: ‘Havens, zee, duinen’; ‘Mensen, koppen, portretten’ en ‘Bloemen, struiken, bomen’. Het twee deel bestaat uit een alfabetische opsomming van alle kunstwerken uit de collectie, die op naam van de kunstenaar terug te vinden zijn. Als geheel biedt het boek een uniek overzicht van de moderne en hedendaagse kunst die het museum rijk is. Het toont werk van belangrijke Friese schilders als Jan Mankes, Thijs Rinsema, Tames Oud, Gerrit Benner, Boele Bregman, Willem van Althuis en Sjoerd de Vries, maar laat daarnaast ook werken van geestverwanten uit binnen- en buitenland zien.
Het collectieboek wordt ingeleid en is samengesteld door Han Steenbruggen, die sinds 2008 directeur-conservator van Museum Belvédère is.





