Paradys: vijftien kunstenaars over macht en maakbaarheid
€ 24,95
De mens heeft altijd al naar het paradijs gestreefd. Meestal blijft het bij een idee, een verlangen naar een perfecte wereld. Toch kwamen de Friese Nassaus er met hun Oranjewoud ooit verrassend dichtbij. Nog steeds is deze buitenplaats een oase van groen, herten en tijdloosheid.
Maar valt zo’n paradijs tegenwoordig wel te handhaven? Hoe maakbaar is de wereld nog? Voor de tentoonstelling ‘Paradys’, in 2022 te zien in Oranjewoud, vroeg artistiek leider Hans den Hartog Jager vijftien hedendaagse kunstenaars om zowel te reflecteren op de paradijselijke omgeving van dit voormalige lustoord als op de rijke geschiedenis vol machtsongelijkheid.
De artistieke resultaten en de achterliggende processen zijn gebundeld in dit boek. In prikkelende essays en verdiepende bijdragen ontdek je hoe de vijftien bijzondere kunstwerken tot stand kwamen. Zo bieden boek en tentoonstelling niet alleen nieuwe perspectieven op het reeds bestaande paradijs, maar ook op het eeuwige menselijke streven naar de hemel op aarde.
Gerelateerde boeken
-
-
De keunst as útwei
Wat makke dat Simke Kloosterman keas foar in bestean as skriuwster, en dan ek noch yn it Frysk? Wat feroarsake de mankelike toan, dy’t ek yn it wurk fan har heit Jan Ritskes werom te finen is? En hokker rol spile har ferloving en lettere freonskip mei Douwe Kalma? Philippus Breuker besiket yn dizze biografy har langsten en lotgefallen yn libben en wurk te ûntriedseljen.
Simke hat mei har keunst in útwei út de ellinde fan har jonge jierren fûn, mar sykte en twivel oan de wearde fan dy keunst hawwe har letter it betreklike fan har stribjen fiele litten. Dochs is de Fryske literatuer net sûnder har te tinken. Mannich boek fan har hat noch altyd syn leafhawwers.Philippus Breuker (1939) publisearret oer skiednis, taal en literatuer fan Fryslân. Earder ferskynde fan syn hân De Gouden Iuw yn Boazum en Fryslân yn de Gouden Iuw.
-
De vogel en de componist
Beethoven en zijn vriend Schindler stopten tijdens een wandeling bij een kabbelend beekje en Beethoven zei: ‘Hoor je de zang van de merel en de koekoek? … Hier heb ik twintig jaar geleden mijn Pastorale ontworpen. De vogels speelden en zongen in de takken. Ze hebben samen met mij gecomponeerd.’ Componisten uit alle eeuwen en streken lieten zich door
vogelzang inspireren. Sommigen waren echte vogelaars of natuurliefhebbers, anderen hoorden dan weer een puttertje of een zanglijster in een volière zingen. Ze observeerden, luisterden en lieten daarna het gefluit van de vogels in de muziek weerklinken. De vogel en de componist introduceert de lezer eerst in de vogelzang: Waarom zingt een vogel? Waar kan je de vogel het best waarnemen? 40 verschillende vogels klinken in 160 composities van meer dan 60 componisten. Van Händel tot Vivaldi en Prokovjef, van Ravel tot André Rieu en Alban Berg. Elke zang van de vogel en elk muziekstuk waarin de vogel figureert, kan worden afgespeeld via een QR-code.