Van Flight naar Lowlands

De geschiedenis van Nederlands eerste popfestivals
Patrick Bakkenes

 29,90

Bezoekers van Lowlands, het festival dat ook wel bekendstaat als A Campingflight to Lowlands Paradise, realiseren zich waarschijnlijk niet dat al in 1967 en 1968 in Utrecht twee popfestivals plaatsvonden onder de naam Flight to Lowlands Paradise. Nog minder bekend is dat deze evenementen werden georganiseerd door de anarchisten van de Utrechtse provobeweging Volte. Zij stonden aan de wieg van Nederlands eerste nachtvullende internationale popfestival.

Aan de hand van meer dan veertig interviews, foto’s en andere tijdsdocumenten beschrijft Van Flight naar Lowlands het ontstaan van Nederlands eerste popfestivals. De kleurrijke oproerkraaiers die de Flights organiseerden, maakten deel uit van een internationale popscene. Zij schetsen een levendig beeld van hun toenmalige subcultuur en leggen uit hoe hun Flights zich ontwikkelden tot het huidige Lowlands.

Patrick Bakkenes publiceerde eerder Kantelaars van de Sixties, over de maatschappelijke en culturele erfenis van de jaren zestig. Daarnaast is hij (mede)auteur van een vuistdik boek over zijn stamboom en familiegeschiedenis, over de periode 1100-2005.

Verschijningsvorm:
Paperback
Taal:
Nederlands
Uitgeverij:
Noordboek - Van Gorcum
Aantal pagina's:
320
Druk:
1
ISBN:
9789464713329
Gewicht:
646 gram
Afmeting:
242x171x29 mm
Uitgiftedatum:
30-07-2025

Gerelateerde boeken

  • Plaat voor je kop

    Plaat voor je kop

    Op ontdekkingsreis door 60 jaar muziekgeschiedenis
    Wouter Bessels
     27,50

    Plaat voor je kop

    Journalist en muziekkenner Wouter Bessels schreef tussen 2009 en 2015 meer dan 150 muziekcolumns, waarin hij de lezer onderdompelt in de fascinerende wereld van de pop, rock, soul, blues, jazz en elektronische muziek. Met zijn scherpe pen en grenzeloze passie neemt hij je mee op reis door zestig jaar muziekgeschiedenis: van voetnoten tot wereldberoemde hits en van eendagsvliegen tot bekende namen uiteenlopend van Glenn Campbell, Miles Davis, Elton John, Daniël Lohues en Joni Mitchell tot DJ Shadow, Grace Jones, Michael Stearns, Nadieh en Gerry Rafferty.

    Met een scherp oog voor detail en een onmiskenbaar gevoel voor humor analyseert Bessels de evolutie van de populaire muziek en de culturele invloeden die haar hebben gevormd. Hij werpt een kritische blik op de grootste sterren van de industrie, onthult verborgen juweeltjes en ontmaskert muzikale trends die komen en gaan.

    Plaat voor je Kop is meer dan alleen een keuze uit zijn columns; het is een ode aan de rijkdom en veelzijdigheid van de muziekgeschiedenis. Bessels deelt zijn persoonlijke ervaringen, herinneringen en inzichten, en weet op de lezer te raken met zijn levendige schrijfstijl. Bij elke column is een korte discografie toegevoegd, met steeds drie albums, tien liedjes en compilatiealbums als richtingaanwijzer om je uit te dagen, op ontdekkingstocht te gaan en je eigen muzikale horizon te verbreden.

    Of je nu een doorgewinterde muziekfanaat bent, een beginnend liefhebber die graag dieper in de materie wilt duiken of je gewoon wilt genieten van meeslepende verhalen, dit boek biedt voor elk wat wils. Plaat voor je Kop is een must-have voor iedereen die houdt van de kracht van muziek en het verhaal achter de plaat.

    Wouter Bessels (1977) studeerde achtereenvolgens technische bedrijfskunde en journalistiek en legde zich eind jaren 90 na zijn afstuderen volledig toe op de journalistiek, waarvoor hij bij diverse uitgeverijen en kranten/media werkzaam was. Tegenwoordig is hij journalist bij Dagblad van het Noorden. Van zijn hand verschenen eerder boeken over Pink Floyd en Porcupine Tree/Steven Wilson. Hij is inmiddels ruim 20 jaar biograaf en archivaris van gitarist Jan Akkerman, artistiek adviseur bij Pink Floyd Project en betrokken als auteur, mastering engineer en samensteller bij heruitgaven van artiesten als Golden Earring, Shocking Blue, Kayak, Earth & Fire, Solution en Tangerine Dream.

     27,50
  • Gigantisch luid en tegendraads

    Een klein podium met grote namen
    Jan Westerhof, Siwert Hoogenberg
     29,90
  • The Kinks

    The Kinks

    Een oer-Engelse band
    Dick van Veelen
     27,50

    The Kinks

    In augustus 1964 schiet de single You Really Got Me van The Kinks als een komeet de internationale hitlijsten binnen. Het zijn de hoogtijdagen van de British Invasion. De gebroeders Davies vormen het hart van de band, die als een van de meest originele en invloedrijke de popgeschiedenis in zal gaan. Muziekstromingen als hardrock, heavy metal, punk en Britpop zijn schatplichtig aan The Kinks.
    Toch verloopt hun carrière niet altijd voorspoedig. In 1965 krijgt de band voor vier jaar een inreisverbod voor de Verenigde Staten wegens ‘onprofessioneel gedrag’. Terwijl concurrenten als The Beatles, The Rolling Stones en The Who enorme successen boeken, staan The Kinks aan de zijlijn en verliezen de aandacht van de grootste muziekmarkt ter wereld.
    Vanaf dat moment richt frontman Ray Davies zich op zijn vaderland en zijn geboortestad Londen, en becommentarieert hij in met humor doorspekte liedjes het typisch Engelse leven van alledag. In de jaren 70 en 80 wordt Amerika alsnog veroverd. The Kinks, vaak aangeduid als ”the most quintessential English band”, zijn actief tot 1996.

    The Kinks. Een oer-Engelse band is het eerste boek over The Kinks dat binnen het Nederlandse taalgebied verschijnt en een must-have voor de Nederlandse fans en muziekliefhebbers in het algemeen. Dick van Veelen beschrijft met veel kennis van zaken de achtergronden en levensloop van de band. Verder is het boek rijk geïllustreerd met vele niet eerder verschenen foto’s.

    Met een voorwoord van Mart Smeets: “The Kinks waren eigenlijk beter dan The Beatles”.

    Op www.vangorcum.nl is een gratis te downloaden verslag te vinden van alle concerten die The Kinks in Nederland hebben gegeven.

    Dick van Veelen (Oosterbeek, 1952) koestert twee grote passies: de schilderkunst en dan vooral het werk van de groep Schilders van de Veluwezoom en de muziek van The Kinks. Hij is dan ook zeer betrokken bij het uitdragen en het bekendmaken van beide fenomenen als bestuurslid van respectievelijk de Stichting Museum Veluwezoom in de gemeente Renkum en de (in 2014 opgeheven) Stichting The Dutch Kinks Preservation Society. Over een aantal kunstenaars, die aan de Veluwezoom woonde en werkte schreef hij monografieën. Als bestuurslid van The Dutch Kinks Preservation Society was hij medeorganisator van de Dutch Kinks-fan-meetings in Rockcafé Stairway to Heaven in Utrecht en Muziekpodium Estrado in Harderwijk.

     27,50
  • Bombastisch, ondansbaar en weergaloos

    Bombastisch, ondansbaar en weergaloos

    Hoe progressieve popmuziek in de jaren zeventig alle conventies doorbrak
    Fred de Vries, Siebe Thissen
     25,00

    Bombastisch, ondansbaar en weergaloos

    Met de doorbraak van Spotify en het gebruik van rocksongs in commercials en Netflix-series staat de geschiedenis van de popmuziek volop in de belangstelling – óók de bombastische en ondansbare progrock van de jaren 1970.

    Fred de Vries en Siebe Thissen waren jonge muziekliefhebbers in de jaren 1970. Het was de tijd waarin popmuziek zichzelf serieus begon te nemen, een kunstvorm werd. Musici koketteerden met filosofen, schrijvers, kunstenaars en goeroes. Ze verzonnen groteske namen voor hun bands, maakten artistieke klaphoezen en lapten alle conventies aan hun laars. Grenzen werden opgezocht en overschreden. Experimenteren was het parool. Virtuositeit een voorwaarde. En als je geen noten kon lezen of een gitaarsolo van dertien minuten kon spelen, dan was een dosis ongebreideld enthousiasme mooi meegenomen. Met of zonder drugs.

    Ook jonge platenkopers en concertbezoekers werden meegesleept in dat uitdijende universum. Ze maakten kennis met nieuwe ideeën, beelden, boeken, kunstwerken en vooral die weergaloze muziek die nooit eerder was gehoord. Aan de hand van achtentwintig platen die een belangrijke rol in hun jeugd hebben gespeeld, brengen de auteurs een intrigerend landschap in kaart: radioshows en televisieprogramma’s, kantines en schoolpleinen, jongerencentra en platenwinkels, tijdschriften en platenhoezen creëerden een pre-digitaal informatieplatform voor nerds en muziekgeeks. Dat platform kreeg vorm in de stad én in de provincie, zoals de auteurs aan de hand van jeugdherinneringen laten zien.

    De lezer krijgt een caleidoscopisch beeld van een interessante, maar nog weinig gedocumenteerde periode uit de popgeschiedenis: de jaren 1970, waarin niet alleen de Angelsaksische wereld maar ook het Europese continent een hoofdrol opeiste. Uiteraard, iconen als Yes, Pink Floyd, King Crimson en Genesis passeren de revue. Maar er is ook aandacht voor Nederlandse, Duitse, Franse, Italiaanse en Zuid-Afrikaanse muziek. Tevens rekenen de auteurs af met de mythe dat punk een einde maakte aan progressieve rock. Het genre blijkt vitaal, innovatief en neemt steeds weer nieuwe gedaantes aan – van avantprog tot postrock, van postpunk tot neoprog. Ten slotte is er aandacht voor zwarte rockbands en voor vrouwen in dit door mannen gedomineerde popdomein.

     25,00