Victor Horta & Huis Frison Brussel
€ 19,90
In het midden van de Lebeaustraat in Brussel, naast neorenaissance en neogotische huizen, pronkt de Art Nouveau parel van Victor Horta: het huis Frison. In 1894-1895 gebouwd in opdracht van Maurice Frison, vriend en advocaat van de architect. Horta ontwierp het huis en alle decoraties tot in de kleinste details: van de deurklinken tot de schitterende marmeren haarden, van de mozaïekvloeren tot de sierlijke trapleuning, van de wandlampen tot zelfs het traliewerk van de kelderlampen. De wintertuin is de absolute eyecatcher: het sierlijke ontwerp laat het daglicht subtiel en zachtgeel binnenstromen. Nupur Tron, auteur van dit boek én eigenares, blaast sinds enkele jaren opnieuw leven in dit schitterende pand. Ze puzzelde de lusters bijeen die ze in stukken terugvond in een van de kelders, ze liet enkele door Horta ontworpen meubelstukken restaureren en oppoetsen. Gedreven zoekt ze de nodige fondsen bijeen om het gebouw en het interieur opnieuw stap voor stap in zijn volle glorie te herstellen. Horta en het huis Frison in Brussel brengt een ode aan de architect en zijn creatie. Nupur Tron is Indiase. Ze studeerde Design, Marketing & Merchandising en Fine Arts aan het Fashion Institute of Technology in New York. Ze ontwerpt juwelen, waarbij ze oosterse en westerse stijlen combineert.
Gerelateerde boeken
-
Museum Belvédère
In dit collectieboek is informatie over alle ca. 2000 werken in de collectie van Museum Belvédère te vinden. Na de inleiding bestaat het eerste – meer beeldende – deel uit een weergave van talrijke hoogtepunten uit de collectie, ingedeeld naar thema’s als: ‘Havens, zee, duinen’; ‘Mensen, koppen, portretten’ en ‘Bloemen, struiken, bomen’. Het twee deel bestaat uit een alfabetische opsomming van alle kunstwerken uit de collectie, die op naam van de kunstenaar terug te vinden zijn. Als geheel biedt het boek een uniek overzicht van de moderne en hedendaagse kunst die het museum rijk is. Het toont werk van belangrijke Friese schilders als Jan Mankes, Thijs Rinsema, Tames Oud, Gerrit Benner, Boele Bregman, Willem van Althuis en Sjoerd de Vries, maar laat daarnaast ook werken van geestverwanten uit binnen- en buitenland zien.
Het collectieboek wordt ingeleid en is samengesteld door Han Steenbruggen, die sinds 2008 directeur-conservator van Museum Belvédère is.
-
De leugens en de schaterlach
Toen de Russische componist Dmitri Sjostakovitsj in 1975 overleed, werd hij wereldwijd gezien als een trouwe, zij het wat weerbarstige vazal van het Sovjetregime. Maar klopte dat wel? Was hij niet eerder een geheime dissident? Een enorme controverse kwam op gang. Dit essay reconstrueert de pittigste debatten uit die Sjostakovitsj-strijd: een spetterend gevecht van leugens en (halve) waarheden, dat de muziekwetenschap meer kwaad dan goed heeft gedaan. Daarna komt de componist zelf aan het woord. Tussen alle meesterwerken door schreef hij namelijk ook een snoeiharde Stalin-satire: de Antiformalistische Rajok of De Peepshow. Vol humor rekent hij daarin genadeloos af met de cultuurpolitiek van de sovjets.
-
-
Cache-sexe
This book asks why humans through history have covered their genitals and worn a cache-sexe. Does the cache-sexe merely provide protection, or is it an instrument to draw attention? Can the cache-sexe be used to stimulate certain thoughts? Why does not wearing a cache-sexe provoke shame one society but not in another? Are nudity and nakedness the same?
On his quest to answer these questions, the author takes the reader on a review of the anatomy of the female and male genitals and reflects on how this part of the human body has been perceived over time and in various cultures. The different types of male and female cache-sex are discussed with reference to comprehensive illustrations based on unique and sometimes previously unpublished examples of cache-sexes and photographic documentation. The book also pays attention to the covering of the ‘backside’. Following this 360° exploration of the use of the cache-sexe, the place of the cache-sexe in art and fashion is uncovered.
Philip Van Kerrebroeck is an urologist and professor emeritus of Urology at the University of Maastricht. Born in Leuven (Belgium), he trained in Surgery and Urology in Brussels, Utrecht, Nijmegen and San Francisco. Over the years, he has also developed an interest in the history of urology and cultural anthropology. He is currently chairman of the History Office of the European Association of Urology (EAU).