Afrikaanse filosofie
€ 34,90
De geschiedenis van de Afrikaanse filosofie voert terug op de oude beschavingen van Egypte, Ethiopië en Nubië. Daar ontstond een rijke en veelzijdige filosofische denktraditie, die in het Westen lang is veronachtzaamd maar veel te bieden heeft. De filosofen Pius Mosima (Kameroen) en Henk Haenen (Nederland) beschrijven de Afrikaanse denkwijzen en laten zien waarom juist het Westen daarvoor de ogen moet openen. Het boek bespreekt niet alleen Afrikaanse redeneringen op het terrein van politiek, ethiek, kennisleer en metafysica, maar geeft ook inzicht in allerlei waardevolle Afrikaanse levenswijzen. Zo nodigt Afrikaanse filosofie ons uit om anders te gaan denken over onder meer emancipatie, sociale cohesie, democratie, wijsheid, geestelijke gezondheid en levenskunst.
Pius Mosima studeerde filosofie en politieke wetenschappen in Kameroen en behaalde zijn PhD aan de Universiteit van Tilburg. Hij is docent aan meerdere universiteiten in Nederland en hij publiceert academische artikelen over Afrikaanse filosofie.
Henk Haenen studeerde geschiedenis en filosofie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, haalde daar zijn PhD in Afrikaans denken: ontmoeting, dialoog en frictie, en werkte ruim veertig jaar in het voortgezet onderwijs. Hij publiceerde een aantal boeken en artikelen waarin Afrikaanse filosofie vanuit verschillende invalshoeken voor het voetlicht wordt gebracht.
Gerelateerde boeken
-
Bekentenissen en banvloeken
€ 19,90‘Cioran is zwart en cynisch, maar nooit grauw. Zijn stijl is lucide, geestig, scherpzinnig. In zijn werk komt geen saaie zin voor.’ — Jan Siebelink
Na het schrijven van dit even navrante als geestige slotstuk besloot de Roemeense denker Emil Cioran (1911-1995) dat hij ‘het heelal genoeg belasterd had’. Hij schreef niet verder. Bekentenissen en banvloeken is een boek met bijtende aforismen over verveling, erfzonde, orgasme, Stalin, Keats, Heidegger, Bach, de kerkvaders, islamitische mystici, begraafplaatsen en veel meer.
De alomtegenwoordigheid van het lijden, de irrealiteit van het bestaan, de futiliteit van elk handelen en terugkerende slapeloosheid vormen de basso continuo van dit meesterwerk, want: ‘Het is terecht dat men in elk tijdperk gelooft dat men het verdwijnen van de laatste sporen van het aardse Paradijs bijwoont.’Emil Cioran was van Roemeense komaf, studeerde filosofie en schreef vanaf 1949 uitsluitend nog in het Frans. Dagenlang at hij soms niets dan aardappelen; alle arbeid noemde hij ‘hoererij’, al erkende hij ‘graden van prostitutie’. Hij las en schreef, geplaagd door slapeloosheid en depressies. Elk nieuw boek was ‘een uitgestelde zelfmoord’. De slotzin van dit boek typeert Cioran. ‘Ook ik heb mij, net als iedereen, onledig gehouden in dit abnormale universum.’
-
Hek
€ 14,90Het stormt in het Nederlandse landschap. De maatschappij is verzeild geraakt in een verhitte discussie over de manier waarop we ons landschap moeten gebruiken. De actuele discussie over de wijze waarop wij in Nederland ons voedsel produceren, wordt gevoed door de stikstofdiscussie en bijvoorbeeld de komst van de wolf. Het produceren van voedsel is een gerechtvaardigd doel, maar waar ligt dan de grens? De verschillende posities in het debat over natuur versus veehouderij worden ondersteund vanuit verschillende morele opvattingen en ethische theorieën. Wat is belangrijker? Het actief waarborgen van het welzijn van onze fauna of moeten we de natuur zoveel mogelijk met rust laten? De Nederlandse
boeren mengen zich fel in het debat, met een eigen pakket aan ethische overwegingen die deels overlappen met, maar deels ook tegengesteld zijn aan die van de natuurbeschermers. Martin Drenthen ontrafelt van beide partijen de argumenten en plaatst deze in een ethisch kader, zodat de discussie met alle voors en tegens in ieder geval helder gevoerd kan worden. -




