Afrikaanse filosofie
€ 34,90
De geschiedenis van de Afrikaanse filosofie voert terug op de oude beschavingen van Egypte, Ethiopië en Nubië. Daar ontstond een rijke en veelzijdige filosofische denktraditie, die in het Westen lang is veronachtzaamd maar veel te bieden heeft. De filosofen Pius Mosima (Kameroen) en Henk Haenen (Nederland) beschrijven de Afrikaanse denkwijzen en laten zien waarom juist het Westen daarvoor de ogen moet openen. Het boek bespreekt niet alleen Afrikaanse redeneringen op het terrein van politiek, ethiek, kennisleer en metafysica, maar geeft ook inzicht in allerlei waardevolle Afrikaanse levenswijzen. Zo nodigt Afrikaans filosofie ons uit om anders te gaan denken over onder meer emancipatie, sociale cohesie, democratie, wijsheid, geestelijke gezondheid en levenskunst.
Pius Mosima studeerde filosofie en politieke wetenschappen in Kameroen en behaalde zijn PhD aan de Universiteit van Tilburg. Hij is professor aan meerdere universiteiten in Nederland en hij publiceert academische artikelen over Afrikaanse filosofie.
Henk Haenen studeerde geschiedenis en filosofie aan de Vrije Universiteit’ in Amsterdam en werkte ruim veertig jaar in het voortgezet onderwijs. Hij publiceerde een aantal boeken en artikelen waarin Afrikaanse filosofie vanuit verschillende invalshoek voor het voetlicht wordt gebracht.
Gerelateerde boeken
-
De brilslang, de boktor en de andere dieren
Is er al een opvolger voor Toon Tellegen? Jazeker: Jan Bouwstra. In 100 korte fabels maken we kennis de dieren in het bos. En dieren zijn precies als mensen. Ze denken na over hun leven en praten over wat hen bezighoudt: liefde, schoonheid, macht, vriendschap, tijd, taal, identiteit en nog veel meer. De fabels van Jan Bouwstra kenmerken zich door milde humor. Ze hebben de vorm van kleine, lichtvoetige filosofische dialogen. Veel dierenpersonages keren regelmatig terug: de brilslang en de uil, de neushoorn en de olifant, de krekel en de egel, de muis en de kikker, de mol, de padden, de boktor, de eekhoorn, de ekster en de merel en vele anderen. En ze hebben zo hun eigen kijk op het leven. Met vrolijke illustraties van Angela van der Meulen.
-
-
Een alomvattende filosofie
Abraham Johannes Cuffeler (1637-1694) was nauw bevriend met Spinoza en raakte in de ban van diens ideeën. In zijn driedelig boek Principia Pantosophiae (Beginselen van alwijsheid) poogt Cuffeler alle beschikbare kennis van zijn tijd samen te brengen. Daarmee is zijn boek een voorloper van de latere Encyclopedie. Cuffelers verlangen naar wiskundig samenhangende, universele en allesomvattende kennis, maakt zijn Principia Pantosophiae tot een wetenschappelijke utopie. Het eerste deel, hier integraal vertaald, behandelt de logica. De andere delen – over mathematica (inclusief astronomie) en fysica – behandelen onder meer de ‘conatus’ van Hobbes en Spinoza. Dit betreft de kracht die beweging veroorzaakt. Cuffelers boek, hier voor het eerst in vertaling, biedt ons een uniek inkijkje in het denken van de Radicale Verlichting.
-
Grenzen van de gemeenschap
Standaardwerk over politiek filosofie
Wie radicaal is, heeft idealen die in steen zijn gebeiteld. Maar de mens zelf is niet van steen. We vallen nooit helemaal met onszelf samen, en dus ook niet met onze idealen. Neem geweldloosheid. Zeker iets om naar te streven, maar kun je echt altijd geweldloos zijn? Vanuit deze gedachte – streef idealen op een open manier na – ontwikkelde de Duits-Nederlandse denker Helmuth Plessner (1892-1985) een politieke filosofie.
Helmuth Plessner ontvluchtte Duitsland in 1933 en accepteerde een hoogleraarschap in Groningen. Tijdens de oorlog dook hij onder in Amsterdam om na de oorlog in Groningen terug te keren. Intussen steeg zijn roem – mede door zijn bekende boek Lachen en wenen. Na 1945 keerde hij terug naar Duitsland, waar hij als vooraanstaand denker zijn stempel op de Duitse cultuur drukte.
Jan Vorstenbosch verzorgde deze eerste vertaling van Grenzen van de gemeenschap.