De Groninger schilderkunst
€ 27,90
Tot nu toe bestond er geen uitgebreid overzicht van de Groningse kunstgeschiedenis van de 16e en 17e eeuw. Met De Groninger schilderkunst in de 16e en 17e eeuw vult Joop van Roekel deze leemte op. Het geeft een overzicht van de kunsthistorische ontwikkelingen in Groningen en plaatst die in verhouding tot de Nederlandse kunstgeschiedenis. Daarbij worden en passant veel schilderijen aan tot nu toe onbekende Groningse kunstenaars gekoppeld. In het boek is een complete namenlijst opgenomen van bestuurders en kunstenaars van het glazenmakers- en schildersgilde.
Joop van Roekel (1953) studeerde kunstgeschiedenis en werkte meer dan twintig jaar bij bibliotheken in Groningen. Hij publiceerde meerdere boeken en artikelen over regionale (kunst)geschiedenis en fotografie.
Gerelateerde boeken
-
Zeven eeuwen Allersmaborg
Zeven eeuwen Allersmaborg
Annette van der Post en Henk Th. van VeenVerscholen tussen de bomen in het Reitdiepdal bij Ezinge ligt de historische borg Allersma. Een statig maar sober gebouw met een lange en rijke geschiedenis, die in dit boek voor het eerst wordt beschreven.
Zeven eeuwen Allersmaborg schetst de levens van voorname Ommelander families die er permanent woonden en van Groninger regenten die in stadpaleizen resideerden en Allersma koesterden als hun buitenverblijf. Veel markante eigenaars en bewoners vanaf de middeleeuwen tot de twintigste eeuw passeren de revue: jonkheren, notarissen, gepensioneerde boeren en kunstenaars.
In de tweede helft van de twintigste eeuw ontwikkelde Allersma zich tot een artistieke broedplek door de gastvrijheid van het kunstenaarsechtpaar Martin Tissing en Annie Vriezen. Nationaal en internationaal opererende kunstenaars laafden zich er aan de betoverende atmosfeer. -
-
Victor Horta and the Frison House in Brussels
In the middle of the Lebeaustraat in Brussels, sandwiched between neo-Renaissance and neo-Gothic houses, stands an Art Nouveau jewel designed by Victor Horta: the Frison House. It was
commissioned by Maurice Frison, a lawyer and friend of the architect, and was built in 1894-1895. Horta designed not only the house, but also all its furniture and decoration, right down to the smallest detail: from door handles to marble fireplaces, from mosaic floors to elegant banisters, from wall lamps to the gratings for the cellar openings. The absolute eyecatcher is the winter garden, whose elegant design allows soft yellow light to flow subtly into its perfectly proportioned space.Nupur Tron is the author of this book and owner of the house. In recent years, she has breathed new life back into Horta’s masterpiece. She pieced together bits of the old chandeliers she found in one of the cellars. She had items of furniture designed by Horta lovingly restored. With great passion, she continues to search for the funds that will allow her to restore the entire house to its former glory, one step at a time.
Horta and the Frison House in Brussels is an ode to the architect and his creation.
Nupur Tron is from India. She studied Design, Marketing & Merchandising and Fine Arts at the Fashion Institute of Technology in New York. She designs jewellery, in which the different styles of east and west meet in harmony.
-
Jochem Hamstra
De schilderkunst van Jochem Hamstra (1962, Heerenveen) beweegt zich tussen figuratie en abstractie, maar is altijd gestoeld op de visuele waarneming. Hij schildert het liefst op de achterkant van linnen, omdat het materiaal zo de meeste weerstand biedt. Die weerbarstigheid is ook te vinden in zijn soms stugge vormentaal, terwijl de schilderijen vaak een melancholieke sfeer ademen. Dankzij een sterke persoonlijke stijl en een geraffineerd gevoel voor kleur is zijn werk altijd verrassend en toch herkenbaar. Zo heeft hij een coherent en kwalitatief hoogstaand oeuvre opgebouwd, dat nog nooit in de volle breedte is getoond. Reden genoeg voor Museum Belvédère om zijn eerste museale solotentoonstelling te organiseren, met bijbehorende publicatie.