De Groninger schilderkunst
€ 27,90
Tot nu toe bestond er geen uitgebreid overzicht van de Groningse kunstgeschiedenis van de 16e en 17e eeuw. Met De Groninger schilderkunst in de 16e en 17e eeuw vult Joop van Roekel deze leemte op. Het geeft een overzicht van de kunsthistorische ontwikkelingen in Groningen en plaatst die in verhouding tot de Nederlandse kunstgeschiedenis. Daarbij worden en passant veel schilderijen aan tot nu toe onbekende Groningse kunstenaars gekoppeld. In het boek is een complete namenlijst opgenomen van bestuurders en kunstenaars van het glazenmakers- en schildersgilde.
Joop van Roekel (1953) studeerde kunstgeschiedenis en werkte meer dan twintig jaar bij bibliotheken in Groningen. Hij publiceerde meerdere boeken en artikelen over regionale (kunst)geschiedenis en fotografie.
Gerelateerde boeken
-
Museum Belvédère
In dit collectieboek is informatie over alle ca. 2000 werken in de collectie van Museum Belvédère te vinden. Na de inleiding bestaat het eerste – meer beeldende – deel uit een weergave van talrijke hoogtepunten uit de collectie, ingedeeld naar thema’s als: ‘Havens, zee, duinen’; ‘Mensen, koppen, portretten’ en ‘Bloemen, struiken, bomen’. Het twee deel bestaat uit een alfabetische opsomming van alle kunstwerken uit de collectie, die op naam van de kunstenaar terug te vinden zijn. Als geheel biedt het boek een uniek overzicht van de moderne en hedendaagse kunst die het museum rijk is. Het toont werk van belangrijke Friese schilders als Jan Mankes, Thijs Rinsema, Tames Oud, Gerrit Benner, Boele Bregman, Willem van Althuis en Sjoerd de Vries, maar laat daarnaast ook werken van geestverwanten uit binnen- en buitenland zien.
Het collectieboek wordt ingeleid en is samengesteld door Han Steenbruggen, die sinds 2008 directeur-conservator van Museum Belvédère is.
-
-
Dichter bij Vincent
Zijn hele carrière beeldde Vincent van Gogh alledaagse objecten uit in zijn tekeningen en schilderijen. Enkele van zijn materiële attributen zijn dankzij Vincents schoonzus Jo van Gogh-Bonger (1862-1925) bewaard gebleven, zoals een Franse aardewerken bloemenvaas, een Normandische koperen melkkruik en een Franse rieten stoel waarin een aantal van zijn Franse modellen poseerden. Veel van zijn befaamde bloemstillevens tonen ‘vazen’ die dit eigenlijk niet zijn. Vincent plaatste zijn boeketten in uiteenlopende objecten, zoals majolica apothekerspotten en aardewerken voorraadpotten. Sommige objecten bieden soms verrassende inzichten in de ontstaansgeschiedenis van zijn werk. Uit recent onderzoek van kunsthistorica Alexandra van Dongen blijkt dat een precieze identificatie van alledaagse objecten soms nieuw licht kan werpen op de mogelijke plaats van vervaardiging en de datering van zijn werk. Zo blijkt een doodeenvoudige aardewerken steelpan, afgebeeld op zijn Stilleven met aardappels, afkomstig te zijn uit het Zuid-Franse pottenbakkerscentrum Vallauris. Alexandra van Dongen richt onze ogen op kleine details, op voorwerpen waar we gewoonlijk geen acht op slaan, maar die wel bijzonder betekenisvol zijn om het werk van Van Gogh nog beter te doorgronden