De vogel en de componist
€ 24,90
Beethoven en zijn vriend Schindler stopten tijdens een wandeling bij een kabbelend beekje en Beethoven zei: ‘Hoor je de zang van de merel en de koekoek? … Hier heb ik twintig jaar geleden mijn Pastorale ontworpen. De vogels speelden en zongen in de takken. Ze hebben samen met mij gecomponeerd.’ Componisten uit alle eeuwen en streken lieten zich door
vogelzang inspireren. Sommigen waren echte vogelaars of natuurliefhebbers, anderen hoorden dan weer een puttertje of een zanglijster in een volière zingen. Ze observeerden, luisterden en lieten daarna het gefluit van de vogels in de muziek weerklinken. De vogel en de componist introduceert de lezer eerst in de vogelzang: Waarom zingt een vogel? Waar kan je de vogel het best waarnemen? 40 verschillende vogels klinken in 160 composities van meer dan 60 componisten. Van Händel tot Vivaldi en Prokovjef, van Ravel tot André Rieu en Alban Berg. Elke zang van de vogel en elk muziekstuk waarin de vogel figureert, kan worden afgespeeld via een QR-code.
Genomineerd voor de Jan Wolkersprijs 2022
Gerelateerde boeken
Keramiek
€ 15,00KERAMIEK
Topstukken van het PrincessehofRed. Keramiekmuseum Princessehof
Van het 12de-eeuwse penseelbakje van een Chinese keizer en een sierlijke vaas in art-nouveaustijl tot Dutch design dat speelt met eeuwenoude tradities: keramiek is dé poort naar andere werelden. Meer dan welk ander medium ook is keramiek van alle tijden en van iedereen. Door de mens gemaakt, gebruikt en gekoesterd, nuttig én verleidelijk. In ‘Keramiek’ vertellen kenners hun verhaal bij een selectie van vijfenveertig topstukken uit Keramiekmuseum Princessehof. Verhalen over schoonheid, vakmanschap en keramiek als spiegel van plaats en tijd. Het resultaat is een inspirerende verbinding van oosterse en westerse kunst en cultuur.
Jochem Hamstra
€ 27,50De schilderkunst van Jochem Hamstra (1962, Heerenveen) beweegt zich tussen figuratie en abstractie, maar is altijd gestoeld op de visuele waarneming. Hij schildert het liefst op de achterkant van linnen, omdat het materiaal zo de meeste weerstand biedt. Die weerbarstigheid is ook te vinden in zijn soms stugge vormentaal, terwijl de schilderijen vaak een melancholieke sfeer ademen. Dankzij een sterke persoonlijke stijl en een geraffineerd gevoel voor kleur is zijn werk altijd verrassend en toch herkenbaar. Zo heeft hij een coherent en kwalitatief hoogstaand oeuvre opgebouwd, dat nog nooit in de volle breedte is getoond. Reden genoeg voor Museum Belvédère om zijn eerste museale solotentoonstelling te organiseren, met bijbehorende publicatie.