Margriet Eshuijs

Haar leven als muzikale roadtrip
Roel Smit

 34,90

In deze biografie neemt roadmanager Roel Smit ons mee op een roadtrip – bus in bus uit – door het bewogen leven van Margriet Eshuijs. Vanuit haar geboorteplaats Zaandam voert de reis langs talloze podia en radio- en tv-studio’s.
Nadat drummer Henny Huisman Margriet vraagt om bij de groep Lucifer te komen, bloeit een relatie op tussen Eshuijs en de bassist van de band. In 1975 breekt Lucifer door met de grote hit House For Sale. Als de groep twee jaar later uiteenvalt, gaat Eshuijs door met de Margriet Eshuijs Band. Ze bespeelt 25 jaar lang de Nederlandse theaters en eindigt met het Margriet Eshuijs Popkoor.
Reis mee op deze roadtrip en volg de muzikale carrière van deze Zaanse zangeres, met alle hoogte- en dieptepunten: succes, tegenslag, huwelijk, liefde en eenzaamheid.

Roel Smit (1955) schrijft over muziek, met name over die van de jaren zeventig, waarin hij opgroeide. Hij was roadmanager bij Lucifer en een goede vriend van Margriet Eshuijs.

Verschijningsvorm:
Paperback
Taal:
Nederlands
Uitgeverij:
Uitgeverij Noordboek
Aantal pagina's:
400
Druk:
1
ISBN:
9789464712858
Gewicht:
670 gram
Afmeting:
231x152x36 mm
Uitgiftedatum:
20-03-2025

Gerelateerde boeken

  • Bombastisch, ondansbaar en weergaloos

    Bombastisch, ondansbaar en weergaloos

    Hoe progressieve popmuziek in de jaren zeventig alle conventies doorbrak
    Fred de Vries, Siebe Thissen
     25,00

    Bombastisch, ondansbaar en weergaloos

    Met de doorbraak van Spotify en het gebruik van rocksongs in commercials en Netflix-series staat de geschiedenis van de popmuziek volop in de belangstelling – óók de bombastische en ondansbare progrock van de jaren 1970.

    Fred de Vries en Siebe Thissen waren jonge muziekliefhebbers in de jaren 1970. Het was de tijd waarin popmuziek zichzelf serieus begon te nemen, een kunstvorm werd. Musici koketteerden met filosofen, schrijvers, kunstenaars en goeroes. Ze verzonnen groteske namen voor hun bands, maakten artistieke klaphoezen en lapten alle conventies aan hun laars. Grenzen werden opgezocht en overschreden. Experimenteren was het parool. Virtuositeit een voorwaarde. En als je geen noten kon lezen of een gitaarsolo van dertien minuten kon spelen, dan was een dosis ongebreideld enthousiasme mooi meegenomen. Met of zonder drugs.

    Ook jonge platenkopers en concertbezoekers werden meegesleept in dat uitdijende universum. Ze maakten kennis met nieuwe ideeën, beelden, boeken, kunstwerken en vooral die weergaloze muziek die nooit eerder was gehoord. Aan de hand van achtentwintig platen die een belangrijke rol in hun jeugd hebben gespeeld, brengen de auteurs een intrigerend landschap in kaart: radioshows en televisieprogramma’s, kantines en schoolpleinen, jongerencentra en platenwinkels, tijdschriften en platenhoezen creëerden een pre-digitaal informatieplatform voor nerds en muziekgeeks. Dat platform kreeg vorm in de stad én in de provincie, zoals de auteurs aan de hand van jeugdherinneringen laten zien.

    De lezer krijgt een caleidoscopisch beeld van een interessante, maar nog weinig gedocumenteerde periode uit de popgeschiedenis: de jaren 1970, waarin niet alleen de Angelsaksische wereld maar ook het Europese continent een hoofdrol opeiste. Uiteraard, iconen als Yes, Pink Floyd, King Crimson en Genesis passeren de revue. Maar er is ook aandacht voor Nederlandse, Duitse, Franse, Italiaanse en Zuid-Afrikaanse muziek. Tevens rekenen de auteurs af met de mythe dat punk een einde maakte aan progressieve rock. Het genre blijkt vitaal, innovatief en neemt steeds weer nieuwe gedaantes aan – van avantprog tot postrock, van postpunk tot neoprog. Ten slotte is er aandacht voor zwarte rockbands en voor vrouwen in dit door mannen gedomineerde popdomein.

     25,00
  • Margriet Eshuijs

    Margriet Eshuijs

    Haar leven als muzikale roadtrip
    Roel Smit
     34,90
  • The Kinks

    The Kinks

    Concerten in Nederland
    Dick van Veelen
     20,00

    The Kinks

    Het boek The Kinks, concerten in Nederland geeft een fraai overzicht van alle concerten, die The Kinks in Nederland hebben gegeven. Dit boek is deel twee uit de trilogie gewijd aan deze legendarische band geschreven door Dick van Veelen.

    Het eerste avondvullende concert dat de band in Nederland geeft vindt plaats op 23 augustus 1970 in Club Fantasio II aan de Haarlemmer Houttuinen in Amsterdam. In de periode daarvoor zijn de optredens van The Kinks onderdeel van festivals of korte tournees met meerdere optredens per dag.

    The Kinks, concerten in Nederland geeft een prachtig tijdsbeeld uit de beginjaren van de popmuziek, die dan nog niet echt serieus wordt genomen. In de verslagen in de krant – de term ‘popjournalist’ moest nog worden uitgevonden – beperken zicht hoofdzakelijk tot sfeerbeschrijvingen en de randverschijnselen, zoals de regelmatig voorkomende opstootjes. Er wordt nog regelmatig gesproken over de ‘langharige Britse musici’ en over ‘beatorkesten’.

    Auteur Dick van Veelen zocht voor dit boek contact met mensen die een Kinks-concert hadden bijgewoond. Hun belevenissen zijn ook in dit boek opgenomen. Samen met veel bijzonder en uniek beeldmateriaal is dit boek een must-have voor de fans, maar ook voor de lezer die geïnteresseerd is in de beginperiode van de popmuziek in Nederland.

     20,00
  • Dagboek van de popmuziek

    Dagboek van de popmuziek

    De belangrijkste popgebeurtenissen op een rij
    Denis Michiels
     49,90