Museum Martena
€ 15,00
Museum Martena is het stadsmuseum van Franeker, waarin de verhalen van de stad worden verteld. Er zijn absolute topstukken in de collectie, zoals de professorenportretten en de verzameling van Anna Maria van Schurman. Ook zijn er voorwerpen die op het eerste gezicht niet zo bijzonder lijken, waaronder een verroest straatnaambordje. In dit boek komen ze allemaal aan bod.
Aan elk voorwerp uit de collectie van Museum Martena kleeft een verhaal, dat het museumstuk op nieuwsgierige wijze tot leven brengt. Het motto van Museum Martena is ‘Voel het Verleden’. Met de verhalen in dit boek willen de auteurs het verleden bezielen en voor lezers ‘aanraakbaar’ maken.
Manon Borst (Soesterberg, 1964) is kunsthistoricus en sinds 2005 directeur van Museum Martena.
Marjan Brouwer (Groningen, 1978) is historicus en sinds 2023 directeur van Museum Klooster Ter Apel. Ze werkt een dag in de week als conservator van Museum Martena.
Gerelateerde boeken
-
Verzameldrift
Nanne Ottema was als bestuurder, conservator, notaris, publicist en spreker actief in het Friese culturele leven. Hij stelde een wereldberoemde keramiekcollectie samen die in 1917 resulteerde in het Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden. Het vermogen dat hij vergaarde, leidde tot de Ottema-Kingma Stichting, de grootste mecenas voor de kunst- en cultuurhistorie in Friesland. Zijn roem is zo langzamerhand verzonken in zijn onmetelijke verzamelingen, maar in zijn tijd was hij een vermaard, berucht en dominant persoon. In deze biografie wordt duidelijk hoe briljant Ottema was en hoe tegelijkertijd zijn leven intens dramatisch verliep. Nooit eerder werd beschreven wat de verborgen drijfveren waren van deze in zijn tijd alom bekende figuur.
Antoon Ott (1972), kunsthistoricus en jurist, is werkzaam als adviseur op het gebied van kunst, cultuur en recht.
-
De leugens en de schaterlach
Toen de Russische componist Dmitri Sjostakovitsj in 1975 overleed, werd hij wereldwijd gezien als een trouwe, zij het wat weerbarstige vazal van het Sovjetregime. Maar klopte dat wel? Was hij niet eerder een geheime dissident? Een enorme controverse kwam op gang. Dit essay reconstrueert de pittigste debatten uit die Sjostakovitsj-strijd: een spetterend gevecht van leugens en (halve) waarheden, dat de muziekwetenschap meer kwaad dan goed heeft gedaan. Daarna komt de componist zelf aan het woord. Tussen alle meesterwerken door schreef hij namelijk ook een snoeiharde Stalin-satire: de Antiformalistische Rajok of De Peepshow. Vol humor rekent hij daarin genadeloos af met de cultuurpolitiek van de sovjets.
-