Openstaan voor overweldigende ervaringen
€ 22,90
Meegesleurd worden in een wilde stroom van zien, horen en voelen. Als door de bliksem getroffen ineens je levenspad ontwaren. In een verlicht moment je opgenomen weten in natuur en universum.
Bijna iedereen maakt ooit zo’n overweldigende ervaring mee. Het is een uniek moment van bewustzijn. Zintuigen, hart en
lichaam openen zich. Je denken breekt los uit vaste structuren en je onbewuste spreekt zich uit. Je beleeft de wereld in haar samenhang en decennia later zijn je herinneringen daaraan nog haarscherp.
Dit boek beziet de overweldigende ervaring vanuit filosofie, neurowetenschap, psychologie, religie en spiritualiteit. Daarnaast komen concrete ervaringen aan de orde. Ook wordt een vergelijking gemaakt met bijna-doodervaringen, mystieke belevingen, flow en extase en andere buitengewone gewaarwordingen. Tot slot lezen we hoe we ons open kunnen stellen voor
overweldigende ervaringen.
Gerelateerde boeken
-
-
-
Grenzen van de gemeenschap
Standaardwerk over politiek filosofie
Wie radicaal is, heeft idealen die in steen zijn gebeiteld. Maar de mens zelf is niet van steen. We vallen nooit helemaal met onszelf samen, en dus ook niet met onze idealen. Neem geweldloosheid. Zeker iets om naar te streven, maar kun je echt altijd geweldloos zijn? Vanuit deze gedachte – streef idealen op een open manier na – ontwikkelde de Duits-Nederlandse denker Helmuth Plessner (1892-1985) een politieke filosofie.
Helmuth Plessner ontvluchtte Duitsland in 1933 en accepteerde een hoogleraarschap in Groningen. Tijdens de oorlog dook hij onder in Amsterdam om na de oorlog in Groningen terug te keren. Intussen steeg zijn roem – mede door zijn bekende boek Lachen en wenen. Na 1945 keerde hij terug naar Duitsland, waar hij als vooraanstaand denker zijn stempel op de Duitse cultuur drukte.
Jan Vorstenbosch verzorgde deze eerste vertaling van Grenzen van de gemeenschap.
-
Existentialisme is humanisme
‘De mens is ertoe veroordeeld vrij te zijn, want hij heeft zichzelf niet geschapen. Maar eenmaal in de wereld geworpen is hij verantwoordelijk voor alles wat hij doet.’ Met die woorden kondigde Jean-Paul Sartre in 1945 een nieuwe filosofie aan die de wereld stormenderhand zou veroveren: het existentialisme. Daarin heeft de mens geen doel, geen bestaansreden, geen essentie. Hij moet zijn existentie zelf vorm geven: ‘Je bent vrij, kies maar’, zegt Sartre tegen hem. Maar je kiest niet alleen voor jezelf. Je keuze laat zien welke wereld je eigenlijk wilt. Je vrijheid is daarmee tegelijk je opdracht: ‘een wereld waarin de mens bepaalt wat hij is en wat de anderen zijn,’ aldus Sartre. Driekwart eeuw later is Sartres filosofie nog even actueel. Het kleine en beroemde werk dat tal van mensen de grondgedachten van het existentialisme bijbracht, is nu opnieuw beschikbaar in een nieuwe vertaling van Ger Groot.