Tegenkultuur Special Edition

Nederlandse undergroundpublicaties 1964-1976
Jan Pen, Peter Sijnke

 45,00

Special Edition – inclusief orginele Hitweek

Mensen, dit is een unieke krant. Er gaat iets gebeuren. Let op. Nu gaan we spijkers met koppen slaan!!!! Peter J. Muller, medeoprichter Hitweek.

In Tegenkultuur worden publicaties van de Nederlandse underground in de jaren 1964-1976 getoond en beschreven. Het boek plaatst de underground in de sociale context van de jaren zestig. Hitweek en Aloha, de belangrijkste Nederlandse undergroundbladen komen uitgebreid aan bod. Tegenkultuur laat zien welke Nederlandse undergroundbladen er naast Hitweek en Aloha waren, geeft een korte typering en toont vooral hoe ze eruitzien.

De jaren zestig en zeventig waren een tijd van ongekende welvaart, waarin de opgroeiende jeugd voor het eerst de ruimte kon nemen om haar stem te laten horen over maatschappelijke problemen en oplossingen. De undergroundbeweging werd ook wel ‘alternatieve cultuur’ of, in het idioom van de jaren 60, ‘tegenkultuur’ genoemd.

Ik vond dat het hoog tijd was dat de jonge generatie eindelijk een stem kreeg. Willem de Ridder, medeoprichter Hitweek.

De massamedia deden verslag van zaken vanuit de bestaande normen en waarden, waarin de undergroundbeweging zich niet herkende. De undergroundpers vulde dit gat door te rapporteren over die dingen die de underground bezighield, door hun kijk op tal van zaken te verwoorden en door het benadrukken en vormgeven van een nieuwe levensstijl.

Alle undergroundpublicaties werden gemaakt door de jeugd en hadden de jeugd als doelgroep. Of het nu politiek of cultureel was, de inhoud van de undergroundkranten was een directe weerspiegeling van de hoop, dromen en activiteiten van de redacteuren, schrijvers en vormgevers die zichzelf zagen als actieve deelnemers en als chroniqueurs van de beweging.

Tegenkultuur bevat een schat aan beeldmateriaal, waardoor het samen met de historische context een representatief naslagwerk vormt van de Nederlandse undergroundpers in de jaren 1964-1976. Het boek is interessant voor een brede groep lezers: voor de lezer die deze tijd actief heeft meegemaakt of er meer over wil weten maar ook voor de lezer die geïnteresseerd is in grafische vormgeving, ‘small press’ of undergroundmuziek.

Over de auteurs
Peter Sijnke (1951) is historicus. Hij was werkzaam in het archiefwezen en publiceerde veel op het terrein van de lokale en regionale geschiedenis. Over popmuziek schreef hij zeven boeken, waarvan drie met betrekking tot het Holland Pop Festival in Kralingen (1970) samen met Marcel Koopman. Peter schrijft regelmatig in Platenblad.

Jan Pen (1955) was tot zijn pensionering in 2019 eigenaar van een bureau voor zakelijk advies op het gebied van biotechnologie. Hij heeft sinds het begin van de jaren negentig, een collectie opgebouwd van posters, tijdschriften en pamfletten van bewegingen als Provo, Kabouter, Underground en Punk. Jan heeft een internetboekhandel JP Antiquarian Books op het gebied van zijn collectie.

Verschijningsvorm:
Hardcover
Taal:
Nederlands
Uitgeverij:
Noordboek - Van Gorcum
Aantal pagina's:
224
Druk:
1
Uitgiftedatum:
25-10-2022
Gewicht:
1325 gram
Afmeting:
300x245x27 mm
ISBN:
9789023259473

Gerelateerde boeken

  • The Beach Boys in Holland

    John Swildens, Peter Tetteroo
     25,00

    The Beach Boys in Holland

    The Beach Boys zijn eind jaren zestig de grootste band van de VS. Maar in 1972 keert het tij. De band is zoekende: een nieuwe richting, een andere uitstraling, een betere aansluiting met de tijdgeest…

    Er moet iets gebeuren, want de verkoopcijfers van hun laatste albums vallen tegen en hun concerten zijn minder vaak uitverkocht. De platenmaatschappij is ongeduldig en binnen de band zelf rommelt het. Ze moeten er een tijdje tussenuit, naar een rustige plek, ver weg van het verhitte Californië.

    Nederland moet het worden. Daar is de band altijd goed ontvangen, daar kunnen ze tot zichzelf komen. “Het heeft alles wat LA niet heeft: rust, schone lucht, vriendelijke mensen.” De operatie die volgt, alles en iedereen overbrengen naar het Gooi is gecompliceerd, onoverzichtelijk en kostbaar. Maar als iedereen gesetteld is, de studio werkt en de opnames beginnen, komt er muziek los zoals we die van The Beach Boys niet eerder hoorden. Dat memorabele album gaat als eerbetoon aan het gastland ‘Holland’ heten.

    Hoe een eenvoudige opnameruimte in een voormalige kippenschuur tot state of the art studio transformeert, hoe de plaatselijke bevolking kennis maakt met de band, waar Brian Wilson uithangt (en waar niet), wie er betrokken zijn, hoe en waarom, dit boek vertelt alle mooie, bizarre, uitzinnige en verdrietige verhalen over ‘Holland’. Een album dat door kenners hoog aangeschreven wordt en in de loop van vijftig jaar aan waardering gewonnen heeft.

     25,00
  • Ray en Dave Davies: Going Solo

    Going Solo na The Kinks
    Dick van Veelen
     23,50

    Ray en Dave Davies: Going Solo

    Duik dieper in de boeiende wereld van The Kinks met het nieuwste meesterwerk van auteur Dick van Veelen, “Ray en Dave Davies: Going Solo na the Kinks”. Dit boek vormt het kroonstuk van een trilogie gewijd aan de legendarische Engelse band en werpt een verhelderende blik op de solocarrières van de broers Ray en Dave Davies.

    Het avontuur begon met “The Kinks – Een oer-Engelse band” in 2020, waarin de opkomst en ondergang van The Kinks werd verteld, van de jeugdjaren in de Noord-Londense wijk Muswell Hill tot het ‘officieuze’ einde van de band in 1996. Het vervolg, “The Kinks – Concerten in Nederland” uit 2021, documenteerde gedetailleerd alle memorabele optredens in Nederland, verrijkt met recensies, documenten en unieke foto’s.

    In “Ray en Dave Davies: Going Solo na the Kinks” opent zich een nieuw hoofdstuk. Vanaf 1996, gedurende een periode van (voorlopig) 25 jaar, verkent het boek de solocarrières van de broers, waarbij albums, boeken, musicals, documentaires en live optredens de revue passeren. Ondanks dat de solocarrières niet de legendarische hoogten bereiken zoals die met The Kinks werden bereikt, zijn de projecten van beide broers zeker het ontdekken waard.

    Met oog voor detail en diepgaand onderzoek neemt Dick van Veelen ons mee naar het jaar 1993, een tijd van overlappende activiteiten tussen de band en de opkomende soloprojecten van vooral Ray. Ontdek de stappen die Ray zet om los te komen van zijn band, terwijl The Kinks in 1993 nog steeds actief zijn en zelfs een volwaardig album, “Phobia,” uitbrengen.

    Van Veelen werpt ook een blik op de nostalgische momenten, zoals Dave Davies’ meest nostalgische compositie “Fortis Green” uit 1999, die op zijn gelijknamige album verschijnt en teruggrijpt naar zijn jeugd en het gezin waarin beide broers opgroeiden.

    “Ray en Dave Davies: Going Solo” is een meeslepende reis door de individuele artistieke paden van twee muzikale iconen. Met aandacht voor zowel hoogte- als dieptepunten belicht Van Veelen de rijke erfenis van Ray en Dave Davies na The Kinks. Een absolute must-have voor elke muziekliefhebber en fan van The Kinks!

    Thomas Verbogt, auteur en columnist van Dagblad de Gelderlander, schreef het voorwoord.

     23,50
  • Radar Love 50 jaar

    Biografie van de ultimate drivin' song
    Cees van Rutten, Jan Sander, Maarten Steenmeijer, Patrick Orriëns
     34,95

    Radar Love 50 jaar

    Vierde druk!

    “Het verhaal van Radar love laat zich vol overgave vangen in dit uitmuntende standaardwerk”. OOR

    “Schitterend gedetailleerd eerbetoon aan Nederlands grootste rockklassieker”. Lust for Life

    “Radar Love is een wereldhit en dat is dit boek ook”. Johan Derksen

    “Dit boek wil ik op mijn koffietafel hebben” Patty Brard

    “Dit boek is een museum op zich. Het behoort nu al tot de Grote Canon der Haagse Literatuur” Sjaak Bral

    “Ik las de 248 pagina’s over Radar Love in één ruk uit” Leon Verdonschot

    ‘Radar Love 50 jaar’ is een biografie over de ultimate drivin’ song in woord, beeld en geluid. In zijn soort uniek voor Nederland, misschien zelfs een wereldprimeur. De levensloop van de Kooymans/Hay compositie in 248 pagina’s toont een indrukwekkende tijdreis. Een gedetailleerde reconstructie van de geboorte van deze Golden Earring klassieker.

    Een beeldverslag van 50 jaar gebruik in commercials, films, televisieseries en meer dan achthonderd coverversies tot en met het creatieve misbruik in de branding van allerlei consumentenproducten. Een musthave voor iedere muziekliefhebber en Earring fan.

     34,95
  • INSPIRATIE

    Een ongrijpbaar fenomeen verklaard, verhalen van 32 songwriters
    Bert Middelbos, Raymond van Olphen
     29,95

    INSPIRATIE

    Inspiratie, is er een formule? Is er een tijdstip, een specifieke plek? Heb je anderen nodig om tot ideeën te komen? En wat als het zich niet aandient? Wat is inspiratie eigenlijk? Is het iets spiritueels of is het gewoon bullshit en moet je gewoon hard aan het werk? Alle artiesten in dit boek werkten graag mee aangezien de uitnodiging om over inspiratie te praten een prettig en uitdagen beroep op hen deed. En om met een journalist en een fotograaf die dezelfde vaktaal spreken eens stil te staan bij de belangrijkste voorwaarde van de beoefening van hun vak.

    Met verhalen van: Boudewijn de Groot, Caro Emerald, Kensington, Di-rect, JB Meijers, Triggerfinger, Niels Geusebroek, Henny Vrienten, Douwe Bob, Ralph de Jong, Nits, Stef Bos, Blaudzun, Jacqueline Govaert, Wende, Tjeerd Oosterhuis, Bertolf, Anneke van Giersbergen, Släpstick, Percossa, Gordon Groothedde, Lucas Hamming, LAVALU, Spinvis, DeWolff, John Ewbank, Sharon den Adel, Mooi Wark, Mister and Mississippi, Ilse DeLange, Adje Vandenberg, Jack Poels
    Bert Middelbos is al een aantal decennia een gerespecteerde muziekjournalist en schrijft o.a. voor NDC Mediagroep en muzikantenvakblad Musicmaker.

    Raymond van Olphen is een gerenommeerde fotograaf met als specialisatie muziekfotografie. Als vaste fotograaf van o.a. NPO radio 2, 3FM en Hollandse Hoogte heeft hij nagenoeg de voltallige internationale muziekwereld voor de lens gehad.
    Beiden zijn uitvoerend muzikant en komen zowel op hun vakgebied als daarbuiten dagelijks in aanraking met het fenomeen inspiratie. Immers, de gevraagde producten doen een voortdurend beroep op hun creativiteit en er bestaat een dagelijkse afhankelijkheid van nieuwe ideeën.

     29,95