Gerelateerde boeken
Johannes Mulders
€ 25,00Johannes Mulders (1899-1989) breekt door met zijn opvallende houtsneden voor het Friese tijdschrift De Holder (1926-1929), als illustrator van kinderboeken en ontwerper van boekbanden. Hij wordt geschoold op de Rijksrietvlechtschool door directeur Harm Ellens bij wie hij samen met Jan Kraan ook de opleidingen l.o. en m.o. tekenen volgt. Tenslotte voltooien zij hun opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Al is Johannes Mulders geen colorist, hij geniet bekendheid als schilder en tekenaar van het noordelijk landschap, haar natuur en haar dorpen. Sinds 1934 woont en werkt hij op De Wilghorst, het huis van Harm Ellens op De Oosterstreek (nabij Noordwolde). Ruim honderd boeken, tijdschriften en kalenders illustreert hij of maakt er een bandontwerp voor. In 1979 is er in het Fries Museum een overzichtstentoonstelling van zijn werk, daarna wordt het stiller rond de kunstenaar, die zelf niet graag in de schijnwerpers staat en bij voortduring maar onterecht twijfelt over de kwaliteit van zijn werk.
In 2012 koopt Pieter Jonker de ateliernalatenschap van Mulders aan met ruim achthonderd werken op papier en brengt het werk onder bij zijn Stichting Nobilis, centrum voor prentkunst. Hij publiceert in 2012 Johannes Mulders (1899-1989) schilder-illustrator over het illustratiewerk van de kunstenaar. In 2017 wordt de collectie aanzienlijk uitgebreid met een schenking door de twee kleinkinderen van Mulders en in 2018 nog met een bruikleen uit het Dorpsarchief Noordwolde. In 2019 vinden de nieuwe eigenaren van De Wilghorst dertig jaar na de dood van Johannes Mulders boven op zolder nog boeken, tijdschriften, brieven, schriften en documenten, die daar in 1989 waren achter gebleven.
Uitgave:
Stichting Nobilis & NoordboekJan Mankes – de dieren en de ziel der dingen
€ 22,50‘Een goed dierschilder moest ik immers zijn? Hing ik niet met heel mijn hart aan de dieren en aan de schilderijen?’
Jan Mankes
Dichter bij Vincent
€ 29,95Zijn hele carrière beeldde Vincent van Gogh alledaagse objecten uit in zijn tekeningen en schilderijen. Enkele van zijn materiële attributen zijn dankzij Vincents schoonzus Jo van Gogh-Bonger (1862-1925) bewaard gebleven, zoals een Franse aardewerken bloemenvaas, een Normandische koperen melkkruik en een Franse rieten stoel waarin een aantal van zijn Franse modellen poseerden. Veel van zijn befaamde bloemstillevens tonen ‘vazen’ die dit eigenlijk niet zijn. Vincent plaatste zijn boeketten in uiteenlopende objecten, zoals majolica apothekerspotten en aardewerken voorraadpotten. Sommige objecten bieden soms verrassende inzichten in de ontstaansgeschiedenis van zijn werk. Uit recent onderzoek van kunsthistorica Alexandra van Dongen blijkt dat een precieze identificatie van alledaagse objecten soms nieuw licht kan werpen op de mogelijke plaats van vervaardiging en de datering van zijn werk. Zo blijkt een doodeenvoudige aardewerken steelpan, afgebeeld op zijn Stilleven met aardappels, afkomstig te zijn uit het Zuid-Franse pottenbakkerscentrum Vallauris. Alexandra van Dongen richt onze ogen op kleine details, op voorwerpen waar we gewoonlijk geen acht op slaan, maar die wel bijzonder betekenisvol zijn om het werk van Van Gogh nog beter te doorgronden