Wereldgeschiedenis voor beginners
€ 22,90
Meer dan ooit vragen we ons af op welke wijze de geschiedenis ons heeft gevormd, en wat in de roerige tijd waarin we ons bevinden terug te voeren is op het verleden. Maar ja, hoe zat het ook alweer, en weten we eigenlijk wel voldoende van beschavingen buiten de ons bekende westerse wereld?
In dit tweede deel uit de serie stappen we met zevenmijlslaarzen door de wereldgeschiedenis, van het vroegste begin in 3500 voor Christus tot aan 1945, toen de wereld ook op zijn kop was gezet.
Het lijkt haast onmogelijk, maar Emma Marriott weet op een boeiende en uiterst toegankelijke manier ruim 5000 jaar geschiedenis terug te brengen tot de essentie.
Ze heeft er bewust voor gekozen om niet alleen te focussen op de Westerse wereld maar juist breder te kijken, en beschavingen naar voren te brengen die velen van ons niet veel zullen zeggen maar die wel van invloed zijn geweest op onze ontwikkeling.
Emma Marriott studeerde geschiedenis aan de University of Warwick en werkte bij een uitgeverij tot ze besloot zich te vestigen als freelance schrijver, ghostwriter en redacteur. Ze heeft meer dan tien boeken op haar naam staan.
Gerelateerde boeken
-
-
De geniale mislukking van de middeleeuwen
De twaalfde eeuw was een tijd vol creatieve vernieuwing en een periode waarin de botsing plaatsvond tussen twee invloedrijke denkers. De dialecticus Abélard benaderde de werkelijkheid rationeel, de mysticus Bernardus van Clairvaux hechtte alleen waarde aan religieus-intuïtieve kennis. Tussen beide genieën had het tot een vruchtbare dialoog kunnen komen, maar het liep uit op een regelrechte confrontatie. Bernardus beschuldigde Abélard van ketterij, waarna Abélard het zwijgen werd opgelegd. Maar diens zoektocht naar rationele kennis en waarheid bleef overeind: geloof en rede, intuïtie en wetenschap werden voor eeuwen elkaars tegenpolen. Dezelfde uitersten treden ook vandaag op. Raoul
Bauer trekt een rechte lijn tussen dit conflict uit de twaalfde eeuw naar de cultuurcrisis vandaag en biedt daarmee een verrassend en controversieel inzicht.Raoul Bauer, historicus en doctor in de letteren, is emeritus hoogleraar cultuurgeschiedenis. Hij publiceerde eerder bij Sterck en de Vreese Karel de Grote en Niet meer blaffen naar de maan.
-
De liederlijke middeleeuwen
De middeleeuwen van ridders en jonkvrouwen, lieflijke liederen van minnezangers zijn het resultaat van al te brave beeldvorming en in grote lijnen een concept van de negentiende eeuw. Maar hoe schraap je het laagje zoet glazuur van de mythe? De middeleeuwse cultuur laat, naast en zelfs lijnrecht tegen de hoofse idealen in, in woord en beeld een rauwere werkelijkheid doorschemeren. De teksten met diepreligieuze gebeden bevinden zich in het gezelschap van poepende jongeren en verleidelijke naakten …
Is het gewoon humor? Bedoeld als aangename verpozing voor de lezer? Of willen die erotische tekeningen de tekst gewoon afbakenen? En hoe rijm je het ideaal van de hoofse liefde met de machocultuur waarbij de man voorrang geeft aan bevrediging van zijn begeerte boven de smachtende en geduldige liefde? Kunnen we met de blik van de eenentwintigste eeuw de meerzinnige betekenis van woorden en beelden wel helemaal doorgronden?