Willem Johannes Oppenoorth (1847-1905)
€ 29,90
Kunstschilder Willem Johannes Oppenoorth (1847-1905) was van vele markten thuis: hij tekende, etste, graveerde, aquarelleerde, schilderde met olieverf en fotografeerde. Hij verdiende daarmee genoeg om zijn gezin te onderhouden en zijn kinderen te laten studeren. Onderwerp van zijn werk was in het bijzonder het Nederlandse landschap, zoals de Broeksloot bij Voorburg, Ruurlo, het landschap van de Dinkel en het eiland Marken. Ook in steden als Amsterdam, Utrecht, Almelo en Goes maakte hij fraaie olieverfschilderijen.
Oppenoorth verkocht zijn werk aan kunsthandels en particulieren in binnen- en buitenland. Van zijn werken zijn glasnegatieven en foto’s bewaard gebleven, evenals vele prentbriefkaarten die als reclamemateriaal gebruikt werden. Dit boek, voorzien van een groot aantal afbeeldingen, toont de verscheidenheid van zijn oeuvre, dat het verdient om aan de vergetelheid te ontsnappen.
Gerard Mast (1944) was als rijksambtenaar sterk betrokken bij de bescherming van natuur en landschap in Fryslân en de Waddenzee. Eerder verscheen van zijn hand het standaardwerk Eendenkooien in Fryslân 1450-2015. In dit boek beschrijft hij het leven en werk van kunstschilder Oppenoorth, de overgrootvader van zijn vrouw.
Gerelateerde boeken
-
Stabij
Tjibbe Hooghiemstra (byldzjend keunstner) en Douwe Kootstra (skriuwer en ferteller) ha in soad niget oan stabijen. Tjibbe hat al jierren sokke hûnen. Dy ynspirearren him ta in grutte seary tekeningen.
Los fan Tjibbe syn ferbyldingen skreau Douwe ferhalen dy’t ien oerienkomst ha: in stabij spilet de haadrol. De miks fan byld en tekst makket Stabij ta in bysûnder boek. Gjin hûneboek yn de klassike sin mar in oade oan de minske yn it bist.
-
-
Monumentaal Assen
Waarom schilderen kunstenaars alleen bekende steden? Die vraag stelde de Amsterdamse bankier Wim Berghuis (1930-2014) zichzelf eind jaren tachtig. Voor de in Assen geboren Berghuis betekende dat het begin van een zoektocht naar kunstenaars die zijn geliefde stad Assen wilden vastleggen. Het leidde tot een verzameling Asser stadsgezichten van een groot aantal kunstenaars die hij opdracht gaf om de stad op het doek te vereeuwigen. De inspanningen van Berghuis gingen niet onopgemerkt voorbij. Zijn werken werden in de loop der jaren meerdere malen tentoongesteld, niet alleen in het Drents Museum, maar ook in Berlijn en Bad Bentheim.
Monumentaal Assen – Stadsgezichten uit de Collectie W.H. Berghuis is het langverwachte boek met daarin de complete Collectie dr. W.H. Berghuis. 112 werken van maar liefst 70 verschillende kunstenaars worden afgebeeld en beschreven. Annemiek Rens, Hoofdconservator van het Drents Museum, gaat in op het belang van de collectie en de bijzondere kunstwerken. Martin Hiemink neemt de lezer mee in het leven van Wim Berghuis en de historische verhalen achter de gebouwen en plaatsen die de kunstenaars vastlegden. In Monumentaal Assen – Stadsgezichten uit de Collectie dr. W.H. Berghuis wordt Assen op een verrassende wijze in beeld gebracht en laten kunstenaars de lezer steeds opnieuw kennis maken met de stad.
-