Jochem Hamstra

Een fragment van leven
Susan van den Berg

 27,50

De schilderkunst van Jochem Hamstra (1962, Heerenveen) beweegt zich tussen figuratie en abstractie, maar is altijd gestoeld op de visuele waarneming. Hij schildert het liefst op de achterkant van linnen, omdat het materiaal zo de meeste weerstand biedt. Die weerbarstigheid is ook te vinden in zijn soms stugge vormentaal, terwijl de schilderijen vaak een melancholieke sfeer ademen. Dankzij een sterke persoonlijke stijl en een geraffineerd gevoel voor kleur is zijn werk altijd verrassend en toch herkenbaar. Zo heeft hij een coherent en kwalitatief hoogstaand oeuvre opgebouwd, dat nog nooit in de volle breedte is getoond. Reden genoeg voor Museum Belvédère om zijn eerste museale solotentoonstelling te organiseren, met bijbehorende publicatie.

Druk:
1
Aantal pagina's:
176
Verschijningsvorm:
Hardcover
Taal:
Nederlands
Uitgeverij:
Uitgeverij Noordboek
Afmeting:
258x196x22 mm
ISBN:
9789056158972
Gewicht:
835 gram
Uitgiftedatum:
19-10-2022

Gerelateerde boeken

  • Sjoerd Huizinga

    De avonturier van Yn ‘e line
    Dirk van Ginkel
     15,00

    Sjoerd Huizinga

    Sjoerd Huizinga (1898-1972) is de grote onbekende van “Yn ‘e line”, de expressionistische kunstenaarsgroep die begin jaren vijftig van de vorige eeuw voor nieuw elan zorgde in de Friese kunstwereld. Anders dan zijn kompanen Feddema, Van der Bij, Rusticus en Koopmans hield Huizinga zich het liefst op de achtergrond. Daardoor raakten zowel hij als zijn werk in de vergetelheid.
    Voor Paulo Martina, die in 2018 in Museum Dr8888 een overzichtstentoonstelling van Yn ‘e line maakte, is Huizinga’s werk echter ‘de grote ontdekking’ van die expositie. En kunsthistoricus Rudy Hodel zegt: ‘Huizinga wilde duidelijk experimenteren. Hij volgde zijn eigen weg en probeerde echt van alles. Daarin was hij iedereen twee generaties vooruit. Maar niemand zag dat.’

    Huizinga is kennelijk aan een herwaardering toe. Wie was hij? Is er buiten de nalatenschap nog meer werk te vinden? En hoe goed is dat eigenlijk? Journalist Dirk van Ginkel sprak tientallen mensen en ontdekte bij particulieren veel tot dan toe onbekend werk. Zijn zoektocht resulteerde in dit boek.

    Over de auteur:

    Dirk van Ginkel schrijft over kunst voor de Leeuwarder Courant, de Moanne en de galerie van Theater De Lawei. Hij publiceerde boeken over onder andere schilder Kees Verwey en Total Design-ontwerper Ben Bos.

     15,00
  • Lokvogels

    Uit Noord - Nederland
    Harry Wijnandts, Siebren Siebenga
     27,50

    Lokvogels

    Lokvogels uit Noord-Nederland
    Siebren Siebenga en Harry Wijnandts

    Lokvogels werden vroeger veelvuldig gebruikt, met name bij de jacht op waterwild. Het gebruik van lokvogels is niet een typisch Nederlands verschijnsel. Overal waar mensen op dieren jagen om aan voedsel te komen wordt een of andere methode gebruikt om dieren te lokken.
    Lokvogels uit Noord-Nederland vertelt de geschiedenis van lokvogels, beschrijft waarvoor deze gebruikt werden en laat de mooiste lokvogels zien aan de hand van fraaie afbeeldingen. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de jacht- en vangsttechnieken en aan mensen die nu nog steeds zelf lokvogels maken.
    Oude lokvogels worden wereldwijd verzameld. Over lokvogels, of decoys, zijn internationaal vele boeken verschenen. Dit is het eerste boek over Nederlandse lokvogels.

     27,50
  • Dichterbij Vincent

    Alledaagse voorwerpen in het werk van Vincent van Gogh
    Alexandra van Dongen
     29,95

    Dichterbij Vincent

    Zijn hele carrière beeldde Vincent van Gogh alledaagse objecten uit in zijn tekeningen en schilderijen. Enkele van zijn materiële attributen zijn dankzij Vincents schoonzus Jo van Gogh-Bonger (1862-1925) bewaard gebleven, zoals een Franse aardewerken bloemenvaas, een Normandische koperen melkkruik en een Franse rieten stoel waarin een aantal van zijn Franse modellen poseerden. Veel van zijn befaamde bloemstillevens tonen ‘vazen’ die dit eigenlijk niet zijn. Vincent plaatste zijn boeketten in uiteenlopende objecten, zoals majolica apothekerspotten en aardewerken voorraadpotten. Sommige objecten bieden soms verrassende inzichten in de ontstaansgeschiedenis van zijn werk. Uit recent onderzoek van kunsthistorica Alexandra van Dongen blijkt dat een precieze identificatie van alledaagse objecten soms nieuw licht kan werpen op de mogelijke plaats van vervaardiging en de datering van zijn werk. Zo blijkt een doodeenvoudige aardewerken steelpan, afgebeeld op zijn Stilleven met aardappels, afkomstig te zijn uit het Zuid-Franse pottenbakkerscentrum Vallauris. Alexandra van Dongen richt onze ogen op kleine details, op voorwerpen waar we gewoonlijk geen acht op slaan, maar die wel bijzonder betekenisvol zijn om het werk van Van Gogh nog beter te doorgronden

     29,95