Creatief ondernemerschap in de 18e eeuw

De opmars van een linnenhandelaar
Annik Adriaenssens

 35,00

De naam van de firma Bethune & Fils zingt rond in het Kortrijk van de 18de eeuw. Van eenvoudige textielhandel wordt ze de grootste internationale linnenhandel van de streek. Die opmars loopt allerminst van een leien dakje en vereist formele of informele, beproefde of nieuw-uitgedachte handelspraktijken.
Want wat doe je als handelaar wanneer er geen fysiek geld meer beschikbaar is, de wissels hun waarde verliezen en de banken bankroet gaan? Hoe ga je om met slechte betalers in tijden waar alleen schriftelijke communicatie mogelijk is? Wat gebeurt er met zendingen die gekaapt worden op zee, wie betaalt het gelag? Hoe omzeil je torenhoge douanerechten die knabbelen aan de marge? Stormen, slecht weer, onberijdbare wegen, oorlogen en nog zoveel andere calamiteiten … hoe schat je het risico juist in?
In het laatste decennium van de 18de eeuw, in het kielzog van de Franse Revolutie, komt de linnenhandel terecht in een sociale en economische crisis zonder weerga. Maar ook dan weet Bethune zich te redden dankzij zijn merkwaardig en innovatieve zakentalent.
Dr. Annik Adriaenssens verrichtte gedurende 20 jaar onderzoek in dit unieke bijna volledig bewaarde bedrijfsarchief. Meer dan ooit krijg je respect voor de pre-industriële handelaar Bethune én de auteur die zijn belevenissen reconstrueerde.

Gewicht:
788 gram
ISBN:
9789056157012
Afmeting:
242x172x36 mm
Druk:
1
Aantal pagina's:
392
Uitgeverij:
Sterck & De Vreese
Taal:
Nederlands
Verschijningsvorm:
Paperback
Uitgiftedatum:
13-09-2022

Gerelateerde boeken

  • Strengthen entrepreneurial capacity

    Strengthen entrepreneurial capacity

    Using Critical Friend Method as factor of success
    Alexander Grit, Natalie Gumbs
     20,00

    Strengthen entrepreneurial capacity

    The professorship Entrepreneurship in Transition has developed a philosophy to strengthen the entrepreneurial capacity of individuals, companies and regions. The philosophy assumes that successful entrepreneurship is both a personal and a collective assignment exploring possibilities. The Critical Friend Method is a working method that takes shape in multi-level and multi-disciplinary settings and can be applied to innovation, connection and entrepreneurship issues.
    People are challenged to take self-direction, think critically, and take the next step.
    Companies with innovation challenges can successfully use the Critical Friend Method to share knowledge bypassing potential hierarchical constraints.
    Regions in the world are facing challenging transitions. Such as from linear to circular creation processes. This method contributes to the current transitions in society by promoting knowledge sharing, stories and exchange.
    Strengthen entrepreneurial capacity Strengthen entrepreneurial capacity is a handbook that provides all the tools to support this process and offers instructions that have been tested in practice for students, entrepreneurs, teachers and workplaces.

    The professorship Entrepreneurship in Transition is a collaboration between Hanze University of Applied Sciences Groningen and Alfa-college.

     20,00
  • Jij ook altijd!

    Jij ook altijd!

    Communicatie in de relatie. 11 dialogen
    Bert den Boer
     17,90
  • Nooitgedagt

    Nooitgedagt

    Icoon van de Friese maakindustrie 1865-2003
    Yteke de Jong
     24,90

    Nooitgedagt

    Het Friese stadje IJlst was wereldberoemd in heel Nederland dankzij Nooitgedagt, de fabriek in schaatsen, gereedschap en speelgoed. De opkomst, groei en ondergang van het bedrijf – gesticht en voortgezet door de gelijknamige familie – duurde van 1865 tot 2003. In deze periode waren IJlst en Nooitgedacht onlosmakelijk met elkaar verbonden. De fabriek drukte haar stempel op de stad en veel IJlster gezinnen waren afhankelijk voor hun inkomen van Nooitgedagt. De familie voelde zich verantwoordelijk voor het welbevinden van stad en personeel.

    Dit boek toont het verhaal van dit icoon van de Nederlandse maakindustrie, dat staat voor schaalvergroting en dynamiek binnen succesvolle familiebedrijven uit diezelfde periode. Vijf jaar nadat de familie het bedrijf verkocht werd het opgedoekt door toedoen van meedogenloze Amerikaanse multinationals.

     24,90
  • Het Cashkompas

    Het Cashkompas

    Dé vier financiële vuistregels voor wie slimmer wil ondernemen   
    Brecht Verduyn
     49,90

    Het Cashkompas

    Dé vier fianciële vuistregels voor wie slimmer wil ondernemen

    Brecht Verduyn, freelance CFO en graficus met meer dan twintig jaar ervaring bij grote bedrijven en start-ups, brengt in dit boek alle items op het vlak van
    financiële bedrijfsvoering in een samenhangend geheel samen: Het Cashkompas. Er telt immers maar een begrip: ‘Cash’. Want Cash liegt niet, nooit!

    Hij bouwt Het Cashkompas op rond vier vragen:

    Vermogen: hoeveel geld hebben we nog over of nodig?
    Geldstroom: waarom groeit ons geld aan of neemt het af?
    Rendement: hoeveel geld brengt onze activiteit op?
    Productiviteit: hoe kunnen we met minder cash-out, meer cash-in genereren?

    De meer dan vijftig ondersteunende infografieken maken de lezer echt financieel wijzer.

    ‘Ondernemingen hebben voldoende kompas in hun strategie en visie, in hun producten en markten, in hun sales en marketing, in hun productie en processen… maar in financiën en boekhouding zijn ze al te vaak het noorden kwijt…. In het boek wordt haarscherp beschreven en geïllustreerd hoe een ondernemer, groot of klein, dat noorden kan vinden in de complexe wereld van financieel management. Met Het Cashkompas wordt iedere ondernemer beter, want beelden en grafieken zeggen zoveel meer dan cijfers en woorden.’
    Hans Maertens, Gedelegeerd Bestuurder Voka-Vlaams netwerk van ondernemingen

     49,90