De stoïcijnse school
€ 29,90
De stoïcijnse filosofen staan voor helder denken, verantwoordelijkheid pakken en koers houden in een onvoorspelbaar leven. In dit boek maken we nader kennis met denkers als Seneca, Epictetus en Marcus Aurelius, die ons leren om het onvermijdelijke te aanvaarden en tegelijk actief controle te houden over je leven.
Het stoïcisme wordt in de huidige tijd maar al te vaak gebruikt voor snelle tips en simpele adviezen. Maar deze filosofie heeft ons veel meer te bieden dan dat. De stoïcijnen bieden geen lifehacks, maar roepen op tot voortdurend onderzoek naar jezelf en de wereld om je heen. Daarmee train je je sociale vaardigheden, je redelijke inzichten en leer je je plaats in het grotere geheel kennen. Met innerlijke rust en geluk als gevolg.
—
Dennis de Gruijter is coach, filosoof, auteur, podcaster en eigenaar van De Stoïcijnse School. Hij helpt professionals en organisaties bij het ontwikkelen van een stoïcijnse mentaliteit. Eerder publiceerde hij De solidariteit van de schok.
Michiel Buis is gepromoveerd in de stoïcijnse filosofie. In zijn proefschrift vergeleek hij het hedendaagse stoïcisme en het stoïcisme uit de Griekse en Romeinse tijd. Hij is werkzaam als docent ethiek in het hoger onderwijs.
Gerelateerde boeken
-
Waarom we van honden houden, varkens eten en koe dragen
Een introductie in carnisme, met een voorwoord door Yuval Noah Harari
Het meest gangbare dieet in onze cultuur had tot nu toe geen naam. Dit boek brengt daar verandering in. Het heet ‘carnisme’. Het is de culturele gewoonte om vlees te eten; een gewoonte die velen van ons is aangeleerd en die ideologische trekjes vertoont. In dit spraakmakende en bekroonde boek bespreekt bestsellerauteur Melanie Joy de carnistische ideologie waarmee we geweld tegen dieren goedpraten. Als ideologie blijkt het carnisme zo sterk dat we zelfs de impact van de vee-industrie op het milieu wegwuiven.
Een uitdagend boek dat je ideeën over vlees en zuivel voor altijd zal veranderen.
——————
‘Dit boek helpt ons uit ‘de box van het ‘carnisme’ te stappen, zodat we in staat zijn kritisch naar het systeem te kijken en te zien hoe we zelf onderdeel van de oplossing kunnen zijn en kunnen bijdragen aan een duurzamere wereld met meer compassie.’ – Yuval Noah Harari in de inleiding
——————
‘Er zit genoeg informatie in dit boek, en inzicht en argumentatie. Maar de ware prestatie van Waarom we van honden houden, varkens eten en koe dragen is dat het ons herinnert aan wat we al weten. Met welsprekendheid doet Melanie Joy een beroep op de waarden die we allemaal al hebben en altijd al gehad hebben. Ze herinnert ons aan wie we zijn.’
– Jonathan Safran Foer -
Bekentenissen en banvloeken
‘Cioran is zwart en cynisch, maar nooit grauw. Zijn stijl is lucide, geestig, scherpzinnig. In zijn werk komt geen saaie zin voor.’ — Jan Siebelink
Na het schrijven van dit even navrante als geestige slotstuk besloot de Roemeense denker Emil Cioran (1911-1995) dat hij ‘het heelal genoeg belasterd had’. Hij schreef niet verder. Bekentenissen en banvloeken is een boek met bijtende aforismen over verveling, erfzonde, orgasme, Stalin, Keats, Heidegger, Bach, de kerkvaders, islamitische mystici, begraafplaatsen en veel meer.
De alomtegenwoordigheid van het lijden, de irrealiteit van het bestaan, de futiliteit van elk handelen en terugkerende slapeloosheid vormen de basso continuo van dit meesterwerk, want: ‘Het is terecht dat men in elk tijdperk gelooft dat men het verdwijnen van de laatste sporen van het aardse Paradijs bijwoont.’Emil Cioran was van Roemeense komaf, studeerde filosofie en schreef vanaf 1949 uitsluitend nog in het Frans. Dagenlang at hij soms niets dan aardappelen; alle arbeid noemde hij ‘hoererij’, al erkende hij ‘graden van prostitutie’. Hij las en schreef, geplaagd door slapeloosheid en depressies. Elk nieuw boek was ‘een uitgestelde zelfmoord’. De slotzin van dit boek typeert Cioran. ‘Ook ik heb mij, net als iedereen, onledig gehouden in dit abnormale universum.’
-