Doopsgezinden in Friesland

1530-1850
Cor Trompetter

 16,90

In Doopsgezinden in Friesland schetst historicus Cor Trompetter het ontstaan van de doopsgezinde beweging in Friesland, met als centrale guur de ex-katholiek geestelijke Menno Simons. Hoe kon een minderheid als de doopsgezinden in de zeventiende en achttiende eeuw toch zo’n belangrijk stempel drukken op ons geestelijk erfgoed? Doopsgezinden stonden in politieke zin aan de kant, werden vervolgd en toch speelden ze een buitengewone rol op economisch en cultureel gebied.

Verdrinking, onthoofding, ophanging en verbranding viel een doopsgezinde ten deel vanwege afwijkende standpunten en leer. Ook Menno Simons kwam al snel bij de vervolgers in het vizier en vluchtte daarom weg uit Friesland. Simons is nooit de onbetwiste leider van de doperse beweging geweest. Voortdurend was er strijd binnen die beweging. Verharding van standpunten en daarop volgende scheuringen waren het resultaat. Aan het einde van Menno’s leven waren de conicten zo hevig geworden, dat de doopsgezinde beweging in de Nederlanden feitelijk in verschillende groepen uiteen was gevallen. Ook in Friesland, bij botsingen tussen de ‘harde Friezen’ en de ‘nog hardere Friezen’. De onderlinge verdeeldheid onder doopsgezinden was niet zelden een veel groter gevaar dan welke tegenstander van buiten dan ook. Trompetter schetst een politiek-sociale ontwikkeling van deze stroming in de latere eeuwen.

Verschijningsvorm:
Paperback
Taal:
Nederlands
Uitgeverij:
20 Leafdesdichten BV Bornmeer
Aantal pagina's:
144
Druk:
1
Uitgiftedatum:
03-11-2016
Gewicht:
270 gram
Afmeting:
221x146x14 mm
ISBN:
9789056153946

Gerelateerde boeken

  • Doopsgezinden in Friesland

    1530-1850
    Cor Trompetter
     16,90

    Doopsgezinden in Friesland

    In Doopsgezinden in Friesland schetst historicus Cor Trompetter het ontstaan van de doopsgezinde beweging in Friesland, met als centrale guur de ex-katholiek geestelijke Menno Simons. Hoe kon een minderheid als de doopsgezinden in de zeventiende en achttiende eeuw toch zo’n belangrijk stempel drukken op ons geestelijk erfgoed? Doopsgezinden stonden in politieke zin aan de kant, werden vervolgd en toch speelden ze een buitengewone rol op economisch en cultureel gebied.

    Verdrinking, onthoofding, ophanging en verbranding viel een doopsgezinde ten deel vanwege afwijkende standpunten en leer. Ook Menno Simons kwam al snel bij de vervolgers in het vizier en vluchtte daarom weg uit Friesland. Simons is nooit de onbetwiste leider van de doperse beweging geweest. Voortdurend was er strijd binnen die beweging. Verharding van standpunten en daarop volgende scheuringen waren het resultaat. Aan het einde van Menno’s leven waren de conicten zo hevig geworden, dat de doopsgezinde beweging in de Nederlanden feitelijk in verschillende groepen uiteen was gevallen. Ook in Friesland, bij botsingen tussen de ‘harde Friezen’ en de ‘nog hardere Friezen’. De onderlinge verdeeldheid onder doopsgezinden was niet zelden een veel groter gevaar dan welke tegenstander van buiten dan ook. Trompetter schetst een politiek-sociale ontwikkeling van deze stroming in de latere eeuwen.

     16,90
  • Pelgrimeren in de polder

    Over mentale paden dicht bij huis
    Wim Huijser
     19,90

    Pelgrimeren in de polder

    In de afgelopen jaren wandelde de auteur op met mensen die geraakt zijn door het fenomeen pelgrimage. Dicht bij huis, soms in een rechte lijn, maar vaak zijpaden bewandeld- onderzocht hij drijfveren en rijke ervaringen van pelgrims. De persoonlijke verhalen die hij optekent, wisselt hij af met praktisch tips voor mooie wandelingen in Nederland en de mogelijkheden om zelf een pelgrimage te starten. En die kan gewoon bij de voordeur beginnen, zo eenvoudig is het!

     19,90
  • In de ban van Mohammed

    Nicolaes Cleynaerts’ (1493-1542) brieven uit de Arabische wereld
    Jan Papy, Joris Tulkens
     35,00

    In de ban van Mohammed

    De ‘alleskunner’ Nicolaes Cleynaerts (Clenardus, 1493-1542) was theoloog, classicus en succesvol didacticus. Op eigen houtje leerde hij Arabisch en trok hij naar Marokko om er de teksten en de cultuur van de islam te doorgronden. Hij ging op zoek naar oude Arabische manuscripten, bestudeerde de koran en discussieerde er met moslimgeleerden als Kharuf al-Tunisi. Het was de levensdroom van de christen-humanist om een vreedzaam gesprek aan te gaan met de moslims, in de hoop hen voor het christendom te winnen. In Fez werd het een bitter ontwaken. Een fatwa werd zijn deel en noopte tot een heimelijke vlucht om het vege lijf te redden. In dit boek presenteren Jan Papy en Joris Tulkens de Nederlandse vertaling
    van de meer dan zestig onderhoudende en – soms zelfs grappige – Latijnse brieven van Cleynaerts.

    Jan Papy is Gewoon Hoogleraar Latijnse Taal- en Letterkunde aan de KU Leuven. Zijn onderzoeksdiscipline is het
    renaissancehumanisme in Italië en de Nederlanden. Hij vertaalde werken van humanisten als Pico della Mirandola, Erasmus en Justus Lipsius. Joris Tulkens is classicus en auteur. Hij schrijft historische romans en is Cleynaertsexpert.

     35,00
  • Het Lam Gods

    Peter Schmidt
     34,90

    Het Lam Gods

    Het Lam Gods van Jan en Hubrecht van Eyck is een uitzonderlijk meesterwerk, een van de invloedrijkste schilderijen ooit gemaakt. Peter Schmidt schetst de historische achtergrond, het ontstaan en de lotgevallen van het altaarretabel. Hij leidt de lezer binnen in de complexe verhouding tussen beeld en interpretatie. De iconografische rijkdom van Het Lam Gods is niet gemakkelijk te doorgronden. De auteur gidst ons langs de vierentwintig panelen van het veelluik, waarbij de bijbel en de geschriften van de kerkvaders gebruikt worden als sleutels.

    Peter Schmidt is titulair-kanunnik van de Sint-Baafskathedraal, doctor in de theologie en vermaard exegeet. Hij is lid van de European Academy of Sciences and Arts in Wenen.

     34,90