Het meisje van de valse Vermeer

 27,50

Amsterdam 1945: na de vreugde om de vrede volgt de vergelding. Goed of fout. Nooit eerder wordt de grens zo scherp getrokken. Iedereen die betrokken is geweest bij de nazibezetters moet boeten. Zo ook kunstschilder en restaurateur Jan van Aelst. Hij verkocht aan rijksmaarschalk Hermann Göring een onbekend schilderij van de grote kunstenaar Jan Vermeer. De jonge, ambitieuze verslaggeefster Meg was tijdens de oorlog een belangrijke medewerkster bij de ondergrondse krant Het Parool. Nu de oorlog voorbij is, krijgt ze op de nieuwe, door mannen gedomineerde redactie opdrachten toegeschoven voor artikelen over mode en kookrecepten. Maar Meg wil carrière maken en is wanhopig op zoek naar een goed verhaal, een primeur. Tot ze de verkoop van een – echte – Vermeer op het spoor komt! De auteur weeft in deze roman feiten en fictie over die in vele opzichten verwarrende naoorlogse periode door elkaar. Hij schreef hiermee een rijkgeschakeerd portret van een roerige tijd, vol leugens en halve waarheden, waarin heel weinig is wat het lijkt.

Spannende, historische roman tegen het decor van het naoorlogse Amsterdam.

Patrick van Odijk studeerde politieke wetenschappen, geschiedenis en Duitse literatuur aan de Universität Konstanz. Daarna werkte hij als radioverslaggever en presentator voor grote publieke omroepen in Duitsland.

Patrick van Odijk baseerde zijn debuutroman op de Vermeervervalser: ‘Echt of vals, goed of fout, dat vind ik interessant’ – Het Parool

Afmeting:
229x150x40 mm
Gewicht:
714 gram
ISBN:
9789056159658
Verschijningsvorm:
Hardcover
Druk:
1
Aantal pagina's:
432
Uitgeverij:
Sterck & De Vreese
Taal:
Nederlands
Uitgiftedatum:
17-01-2023
Bekijk meer informatie over de auteur(s) van deze titel:

Gerelateerde boeken

  • Het Adrianus-dossier

    Joris Tulkens
     24,90
  • Aan de wandel

    Wim Huijser
     16,90

    Aan de wandel

    Het was via de pen van J.J. Voskuil dat Maarten en Nicolien begin jaren zestig de literatuur binnenwandelden. In het Amsterdamse universum van de schrijver was het op dat moment 1947. Tot in het jaar 1989 waren zij te volgen in de romans Bij nader inzien en Het Bureau. Drieëndertig jaar later wandelen Maarten en Nicolien steeds. Nu in de verlengde tijd die hen door Wim Huijser is gegeven. Waar Maarten en Nicolien precies wonen en hoe oud ze zijn is niet meer zo duidelijk. De vraag is of ze inmiddels niet Voskuils verbeelding zijn ontgroeid. Hoewel ze zich in veel zaken nog zeer principieel opstellen, dwingt ‘de vooruitgang’ steeds vaker tot water bij de wijn. Wel reizen ze nog uitsluitend per openbaar vervoer en zijn ze geabonneerd op De Groene Amsterdammer. Ook beschikken ze over een laptop en één smartphone. Maar die maken het leven er niet heel veel makkelijker op.

    Wim Huijser (1960) schrijft op het snijvlak van geschiedenis, literatuur en landschap. Hij is auteur, samensteller en bloemlezer van ruim zestig titels en daarbij biograaf van schrijver-dichter C. Buddingh’. Wandelen is voor hem een vanzelfsprekende manier om zijn onderwerpen te verkennen. Met routemaker Rob Wolfs maakte hij een zestal wandelgidsen. In 2021 stelde hij uit het oeuvre van J.J. Voskuil de bloemlezing Had je nog willen wandelen? samen. Aan de wandel is zijn fictie-debuut.

     16,90
  • Op redens oer

    Hylke Speerstra
     10,00
  • Harm van der Meer fertelt

    Mei foto’s fan Henny van den Berg
    Harm van der Meer
     17,50

    Harm van der Meer fertelt

    It libben fan dirigint, muzykmaster en minskeman Harm van der Meer (Bantegea, 1940) spile him ôf tusken de skoallen, koaren en orkesten, tusken jonge en âlde minsken, yn doarp en stêd, en yn it iepen fjild. De minsken en de muzyk joegen him genôch stof om in tal ûnferjitlike ferhalen en anekdoates op te skriuwen, dy’t yn dizze bondel sammele binne.
    Yn de wurden fan Hylke Speerstra: ‘Optredens mei Harm van der Meer as ynspirator op de bok hiene faak bysûndere mominten. Der kamen mominten dat de wurdearring it applaus foarby gie. Dan foel der yn in grutte katedraal allinne mar in stilte, kearde Harm him nei de tahearders, seach harren yn de wiete eagen en sei er: “Jim hawwe it begrepen.” Syn rispinge kin ryk neamd wurde. Gelokkich hat er dêr, yn beskiedenheid mar mei gefoel foar anekdotyk, in kostber dokumint oer skreaun. Dêryn blykt er ek noch in master-ferteller te wêzen.’
    De sfearfolle swart-wytfoto’s fan Henny van den Berg meitsje it ferhaal kompleet: in portret fan in markante man mei in kleurryk libben.

     17,50