Nooitgedagt

Icoon van de Friese maakindustrie 1865-2003
Yteke de Jong

 24,90

Het Friese stadje IJlst was wereldberoemd in heel Nederland dankzij Nooitgedagt, de fabriek in schaatsen, gereedschap en speelgoed. De opkomst, groei en ondergang van het bedrijf – gesticht en voortgezet door de gelijknamige familie – duurde van 1865 tot 2003. In deze periode waren IJlst en Nooitgedacht onlosmakelijk met elkaar verbonden. De fabriek drukte haar stempel op de stad en veel IJlster gezinnen waren afhankelijk voor hun inkomen van Nooitgedagt. De familie voelde zich verantwoordelijk voor het welbevinden van stad en personeel.

Dit boek toont het verhaal van dit icoon van de Nederlandse maakindustrie, dat staat voor schaalvergroting en dynamiek binnen succesvolle familiebedrijven uit diezelfde periode. Vijf jaar nadat de familie het bedrijf verkocht werd het opgedoekt door toedoen van meedogenloze Amerikaanse multinationals.

Verschijningsvorm:
Hardcover
Taal:
Nederlands
Uitgeverij:
Uitgeverij Noordboek
Aantal pagina's:
105
Druk:
1
Uitgiftedatum:
28-09-2020
Gewicht:
988 gram
Afmeting:
273x223x23 mm
ISBN:
9789056156138

Gerelateerde boeken

  • Creatief ondernemerschap in de 18e eeuw

    De opmars van een linnenhandelaar
    Annik Adriaenssens
     35,00
  • Zuivelfabrieken in Friesland

    Marijn Molema, Peter Karstkarel
     39,90

    Zuivelfabrieken in Friesland

    In Friesland zijn sinds het einde van de negentiende eeuw meer dan 160 zuivelfabrieken gebouwd. Ruim een derde van de dorpen en steden had zo’n fabriek. Net als de kerk werd de zuivelfabriek een sociaal referentiepunt, een plek die de mensen in en rondom dorp of stad verenigde in een gemeenschappelijke activiteit, namelijk het maken van boter en kaas.

    Van al die oude zuivelfabrieken zijn nog slechts enkele in bedrijf, en meer dan honderd zijn er – soms gedeeltelijk – afgebroken. Zuivelfabrieken in Friesland geeft voor het eerst een compleet en rijk geïllustreerd overzicht van deze fabrieken en hun geschiedenis.

    In Zuivelfabrieken in Friesland plaatst historicus Marijn Molema de komst en ontwikkeling van de Friese zuivelfabrieken in een bredere, maatschappelijke context. Architectuurkenner Peter Karstkarel behandelt in het tweede deel de zuivelfabrieken alfabetisch per plaats. Hij gaat daarbij in op ontstaan, geschiedenis en architectonische kenmerken van zowel de fabriek als de directeurswoning.

    De basis voor dit standaardwerk is de collectie van Robert Visser, die al zo’n dertig jaar alles verzamelt wat ook maar enigszins te maken heeft met zuivelfabrieken en industriële processen die daarin plaatsvonden. Een unieke collectie die in dit boek is vastgelegd.

     39,90
  • Echt contact

    Hoe zorg je ervoor dat het klikt?
    Bert den Boer
     19,90
  • Het Cashkompas

    Dé vier financiële vuistregels voor wie slimmer wil ondernemen   
    Brecht Verduyn
     49,90

    Het Cashkompas

    Dé vier fianciële vuistregels voor wie slimmer wil ondernemen

    Brecht Verduyn, freelance CFO en graficus met meer dan twintig jaar ervaring bij grote bedrijven en start-ups, brengt in dit boek alle items op het vlak van
    financiële bedrijfsvoering in een samenhangend geheel samen: Het Cashkompas. Er telt immers maar een begrip: ‘Cash’. Want Cash liegt niet, nooit!

    Hij bouwt Het Cashkompas op rond vier vragen:

    Vermogen: hoeveel geld hebben we nog over of nodig?
    Geldstroom: waarom groeit ons geld aan of neemt het af?
    Rendement: hoeveel geld brengt onze activiteit op?
    Productiviteit: hoe kunnen we met minder cash-out, meer cash-in genereren?

    De meer dan vijftig ondersteunende infografieken maken de lezer echt financieel wijzer.

    ‘Ondernemingen hebben voldoende kompas in hun strategie en visie, in hun producten en markten, in hun sales en marketing, in hun productie en processen… maar in financiën en boekhouding zijn ze al te vaak het noorden kwijt…. In het boek wordt haarscherp beschreven en geïllustreerd hoe een ondernemer, groot of klein, dat noorden kan vinden in de complexe wereld van financieel management. Met Het Cashkompas wordt iedere ondernemer beter, want beelden en grafieken zeggen zoveel meer dan cijfers en woorden.’
    Hans Maertens, Gedelegeerd Bestuurder Voka-Vlaams netwerk van ondernemingen

     49,90