Plaat voor je kop
€ 27,50
Journalist en muziekkenner Wouter Bessels schreef tussen 2009 en 2015 meer dan 150 muziekcolumns, waarin hij de lezer onderdompelt in de fascinerende wereld van de pop, rock, soul, blues, jazz en elektronische muziek. Met zijn scherpe pen en grenzeloze passie neemt hij je mee op reis door zestig jaar muziekgeschiedenis: van voetnoten tot wereldberoemde hits en van eendagsvliegen tot bekende namen uiteenlopend van Glenn Campbell, Miles Davis, Elton John, Daniël Lohues en Joni Mitchell tot DJ Shadow, Grace Jones, Michael Stearns, Nadieh en Gerry Rafferty.
Met een scherp oog voor detail en een onmiskenbaar gevoel voor humor analyseert Bessels de evolutie van de populaire muziek en de culturele invloeden die haar hebben gevormd. Hij werpt een kritische blik op de grootste sterren van de industrie, onthult verborgen juweeltjes en ontmaskert muzikale trends die komen en gaan.
Plaat voor je Kop is meer dan alleen een keuze uit zijn columns; het is een ode aan de rijkdom en veelzijdigheid van de muziekgeschiedenis. Bessels deelt zijn persoonlijke ervaringen, herinneringen en inzichten, en weet op de lezer te raken met zijn levendige schrijfstijl. Bij elke column is een korte discografie toegevoegd, met steeds drie albums, tien liedjes en compilatiealbums als richtingaanwijzer om je uit te dagen, op ontdekkingstocht te gaan en je eigen muzikale horizon te verbreden.
Of je nu een doorgewinterde muziekfanaat bent, een beginnend liefhebber die graag dieper in de materie wilt duiken of je gewoon wilt genieten van meeslepende verhalen, dit boek biedt voor elk wat wils. Plaat voor je Kop is een must-have voor iedereen die houdt van de kracht van muziek en het verhaal achter de plaat.
Wouter Bessels (1977) studeerde achtereenvolgens technische bedrijfskunde en journalistiek en legde zich eind jaren 90 na zijn afstuderen volledig toe op de journalistiek, waarvoor hij bij diverse uitgeverijen en kranten/media werkzaam was. Tegenwoordig is hij journalist bij Dagblad van het Noorden. Van zijn hand verschenen eerder boeken over Pink Floyd en Porcupine Tree/Steven Wilson. Hij is inmiddels ruim 20 jaar biograaf en archivaris van gitarist Jan Akkerman, artistiek adviseur bij Pink Floyd Project en betrokken als auteur, mastering engineer en samensteller bij heruitgaven van artiesten als Golden Earring, Shocking Blue, Kayak, Earth & Fire, Solution en Tangerine Dream.
Gerelateerde boeken
-
INSPIRATIE
Inspiratie, is er een formule? Is er een tijdstip, een specifieke plek? Heb je anderen nodig om tot ideeën te komen? En wat als het zich niet aandient? Wat is inspiratie eigenlijk? Is het iets spiritueels of is het gewoon bullshit en moet je gewoon hard aan het werk? Alle artiesten in dit boek werkten graag mee aangezien de uitnodiging om over inspiratie te praten een prettig en uitdagen beroep op hen deed. En om met een journalist en een fotograaf die dezelfde vaktaal spreken eens stil te staan bij de belangrijkste voorwaarde van de beoefening van hun vak.
Met verhalen van: Boudewijn de Groot, Caro Emerald, Kensington, Di-rect, JB Meijers, Triggerfinger, Niels Geusebroek, Henny Vrienten, Douwe Bob, Ralph de Jong, Nits, Stef Bos, Blaudzun, Jacqueline Govaert, Wende, Tjeerd Oosterhuis, Bertolf, Anneke van Giersbergen, Släpstick, Percossa, Gordon Groothedde, Lucas Hamming, LAVALU, Spinvis, DeWolff, John Ewbank, Sharon den Adel, Mooi Wark, Mister and Mississippi, Ilse DeLange, Adje Vandenberg, Jack Poels
Bert Middelbos is al een aantal decennia een gerespecteerde muziekjournalist en schrijft o.a. voor NDC Mediagroep en muzikantenvakblad Musicmaker.Raymond van Olphen is een gerenommeerde fotograaf met als specialisatie muziekfotografie. Als vaste fotograaf van o.a. NPO radio 2, 3FM en Hollandse Hoogte heeft hij nagenoeg de voltallige internationale muziekwereld voor de lens gehad.
Beiden zijn uitvoerend muzikant en komen zowel op hun vakgebied als daarbuiten dagelijks in aanraking met het fenomeen inspiratie. Immers, de gevraagde producten doen een voortdurend beroep op hun creativiteit en er bestaat een dagelijkse afhankelijkheid van nieuwe ideeën. -
Status Quo
‘Whatever You Want’, ‘Rockin’ All Over The World’, ‘Down Down’, ‘In The Army Now’. Zomaar een greep uit de lange rij hits – meer dan The Beatles! – van de Engelse rockband Status Quo. Gevestigd in de jaren zeventig en tachtig, volhardend in de jaren ervoor en erna. Status Quo kwam, zag en overwon wereldwijd vijftig jaar lang.
Van een bergtop in Zwitserland, een vliegdekschip in Portsmouth en een platte treinwagon in de Australische outback tot een tent in De Veenhoop en grote stadions in Amerika. De groep luidde in 1985 het muziekspektakel Live Aid in en stond op de podia van festivals zoals Pinkpop, Roskilde, Montreux en Glastonbury, maar ook de Zwarte Cross, Dauwpop en Dicky Woodstock.
Ze verkochten miljoenen albums en singles, maar werden desondanks vaak verguisd door de muziekpers en zakten soms bijna weg in de vergetelheid. Status Quo trok zich er weinig van aan.
Wat had ‘Quo’ wat andere bands niet hadden? Wat was juist die x-factor van de groep? Dit boek vertelt het hele verhaal. Van het begin in 1962 tot aan de tragische dood van gitarist Rick Parfitt in 2016. En daarna. De eerste biografie van de band die de gehele historie in woord én beeld vertelt, met uniek materiaal van fotograaf Gerard Rappard.Jan Bouke Hingstman (1966) was negen jaar toen hij Status Quo voor het eerst hoorde en kocht in 1980 zijn eerste elpee van de groep. Sindsdien is hij fervent verzamelaar van het materiaal van de groep, bezocht hij talloze concerten en fanclubdagen en deelde hij zijn passie met andere fans. ‘Status Quo – De kracht van de eenvoud’ is Hingstmans boekdebuut.
-
Golden Earring Clips van Dick Maas 1982-1997
“Voor iedereen die wil weten op welke locaties we gefilmd hebben, hoe de scenario’s tot stand kwamen, wie er allemaal in mee speelden en wie niet, wat er fout ging, bevat dit boek een schat aan informatie”. Dick Maas
Bij de vele hits uit de jaren 60 en 70 laat Golden Earring al filmpjes opnemen. De filmpjes laten losse beelden zien bij de muziek, zonder een echte betekenis. In 1982 realiseert Golden Earring zich dat het anders moet. Ingegeven door de snelle groei van de clipzender MTV in de Verenigde Staten vragen ze Dick Maas, een filmregisseur die cum laude is afgestudeerd aan de Nederlandse Filmacademie, om een clip bij Twilight Zone te maken. Na het succes van de single en de bijbehorende clip groeit Dick Maas uit tot de hofleverancier van de band en maakt hij spraakmakende Earringclips in de periode van 1982 tot en met 1997: Twilight Zone, When The Lady Smiles, Clear Night Moonlight, Turn The World Around en Burning Stuntman. Ook maakt Dick Maas de concertfilm Live From The Twilight Zone die in 1984 op MTV wordt uitgezonden.
Het boek beschrijft op zeer uitgebreide wijze de totstandkoming van de clips en de concertfilm en de grote invloed op de carrières van Golden Earring en Dick Maas. Het geeft o.a. antwoord op vragen als: In hoeverre hebben de clips bijgedragen aan het succes van de songs? Wat waren de reacties? Hoe reageerde het preutse Amerika op de provocerende erotische beeldtaal, de zwarte humor en het onverbloemde geweld? Wat werd er allemaal gecensureerd? Verloor Hillary Clinton het Democratische kandidaatschap omdat ze When The Lady Smiles als campagnelied had?
Golden Earring Clips van Dick Maas geeft een blik achter de schermen en laat zien met welke professionaliteit deze producties zijn gemaakt. De vier Earringleden, Dick Maas, zijn vaste assistent Myrna van Gilst en vele cast- en crewleden blikken terug op een belangrijk stuk van de roemruchte Earring-geschiedenis. De schrijvers hebben de beschikking gekregen over uniek archiefmateriaal, zoals de scripts en storyboards van de clips. Ook bevat het boek vele niet eerder gepubliceerde foto’s. -
The Kinks
Het boek The Kinks, concerten in Nederland geeft een fraai overzicht van alle concerten, die The Kinks in Nederland hebben gegeven. Dit boek is deel twee uit de trilogie gewijd aan deze legendarische band geschreven door Dick van Veelen.
Het eerste avondvullende concert dat de band in Nederland geeft vindt plaats op 23 augustus 1970 in Club Fantasio II aan de Haarlemmer Houttuinen in Amsterdam. In de periode daarvoor zijn de optredens van The Kinks onderdeel van festivals of korte tournees met meerdere optredens per dag.
The Kinks, concerten in Nederland geeft een prachtig tijdsbeeld uit de beginjaren van de popmuziek, die dan nog niet echt serieus wordt genomen. In de verslagen in de krant – de term ‘popjournalist’ moest nog worden uitgevonden – beperken zicht hoofdzakelijk tot sfeerbeschrijvingen en de randverschijnselen, zoals de regelmatig voorkomende opstootjes. Er wordt nog regelmatig gesproken over de ‘langharige Britse musici’ en over ‘beatorkesten’.
Auteur Dick van Veelen zocht voor dit boek contact met mensen die een Kinks-concert hadden bijgewoond. Hun belevenissen zijn ook in dit boek opgenomen. Samen met veel bijzonder en uniek beeldmateriaal is dit boek een must-have voor de fans, maar ook voor de lezer die geïnteresseerd is in de beginperiode van de popmuziek in Nederland.