Popatlas

De 100 belangrijkste locaties in de Nederlandse popmuziek
Rens Dietz

 32,90

Let op! Verwacht rond 17-11-2025

Iedereen kent het ‘tuinpad van mijn vader’, maar waar bevindt dat zich eigenlijk? En waar fietste ‘de eenzame fietser’?

Dit boek beschrijft de honderd belangrijkste plekken uit de Nederlandse popgeschiedenis. Zo lezen we het verhaal achter de hits ‘Oude Maasweg’ en ‘Kronenburg Park’ en lezen we waar bekende nummers zijn bedacht en opgenomen. Het alfabetisch geordende boek voert ons van het goudgele strand van Ameland, via het veilinghuis in Blokker (The Beatles), naar het Grolloo van Cuby + Blizzards en het Makkum van anti-Trump-punkers. De reis eindigt bij de plek waar Johnny Hoes het levenslied op de kaart zette, het lastig te begrijpen ‘Zoutelande’ van Bløf en het vrolijk hiphoppende (Opge)Zwolle. Ook worden beruchte festival- en videolocaties – waar is ‘When the Lady Smiles’ gefilmd? – beschreven, net als de plekken waar de eerste platenmaatschappijen ontstonden.

Dit boek bevat zowel foto’s als kaarten. Per grote stad zijn kaarten opgenomen en er zijn er ook met muzikale moorden, met de memorabele Provadya?-locaties, festivalplekken Rens Dietz is communicatiewetenschapper en meer.

en schrijft over muziekcultuur en de rol van muziek op de maatschappij. Van hem verscheen eerder GELOOF DE HYPE!, een boek over punkmuziek.

Verschijningsvorm:
Hardcover
Taal:
Nederlands
Uitgeverij:
Noordboek - Van Gorcum
Aantal pagina's:
288
Druk:
1
Datum verwacht:
17-11-2025
ISBN:
9789464713930

Gerelateerde boeken

  • Gigantisch luid en tegendraads

    Een klein podium met grote namen
    Jan Westerhof, Siwert Hoogenberg
     29,90
  • Postpunk heden en verleden

    Postpunk heden en verleden

    Harry Prenger
     20,00

    Postpunk heden en verleden

    Postpunk heden en verleden beschrijft de geschiedenis van de Britse punk, new wave en de opkomst van talloze nieuwe postpunkbands. Van The Sex Pistols naar Shame, van Joy Division naar Fontaines D.C. en van Gang Of Four naar Idles.

    Het boek duikt in de invloed van reggae, literatuur en andere kunstvormen op de stroming, maar behandelt ook de functie van punk en postpunk als sociaalmaatschappelijk en politiek engagement in Groot-Brittannië vanaf de jaren zeventig tot heden.

    Postpunk heden en verleden is het eerste boek over de nieuwe lichting Britse postpunk en bevat lijsten van aanbevolen en invloedrijke albums.

    “Op de dag dat Never Mind The Bollocks! van The Sex Pistols verschijnt zal de wereld nooit meer hetzelfde zijn.”

    “Shame bouwt snel een reputatie op met optredens waarbij je geen verschil ziet tussen muzikanten en publiek. Chaos, gekte, bier.”

    “Een nummer van Roxy Music gaat over een relatie met een opblaaspop, maar is in wezen een metafoor over de leegheid en sleur van het dagelijks bestaan.”

    “En net als punk is new wave meer opstandig dan volgzaam. Muziek waarin plaats is voor het onalledaagse, het experiment, het zoeken naar iets dat er nog niet is.”

    “De voorstelling waarin onder meer een kunstwerk wordt getoond met Cosey Fanni Tutti’s gebruikte tampons, veroorzaakt het nodige tumult in de Britse media en politiek.”

    Over de auteur:

    Harry Prenger (Heerlen, 1962) publiceert sinds 1988 over popmuziek. Artikelen, recensies en interviews verschenen in onder meer Opscene, Platenblad en Heaven. Ook schreef hij opiniestukken in de Volkskrant en werkte mee aan meerdere edities van OOR’s Popencyclopedie. Van 2010 tot 2020 was hij hoofdredacteur van cultuurblog ZwartGoud en in 2015 gastcurator en samensteller van boek en tentoonstelling over kunstenaarsplaten Visual Vinyl. Recente artikelen, recensies en interviews zijn te lezen op zijn eigen blog.

     20,00
  • Status Quo

    Status Quo

    De kracht van de eenvoud
    Jan Bouke Hingstman
     21,50

    Status Quo

    ‘Whatever You Want’, ‘Rockin’ All Over The World’, ‘Down Down’, ‘In The Army Now’. Zomaar een greep uit de lange rij hits – meer dan The Beatles! – van de Engelse rockband Status Quo. Gevestigd in de jaren zeventig en tachtig, volhardend in de jaren ervoor en erna. Status Quo kwam, zag en overwon wereldwijd vijftig jaar lang.

    Van een bergtop in Zwitserland, een vliegdekschip in Portsmouth en een platte treinwagon in de Australische outback tot een tent in De Veenhoop en grote stadions in Amerika. De groep luidde in 1985 het muziekspektakel Live Aid in en stond op de podia van festivals zoals Pinkpop, Roskilde, Montreux en Glastonbury, maar ook de Zwarte Cross, Dauwpop en Dicky Woodstock.

    Ze verkochten miljoenen albums en singles, maar werden desondanks vaak verguisd door de muziekpers en zakten soms bijna weg in de vergetelheid. Status Quo trok zich er weinig van aan.
    Wat had ‘Quo’ wat andere bands niet hadden? Wat was juist die x-factor van de groep? Dit boek vertelt het hele verhaal. Van het begin in 1962 tot aan de tragische dood van gitarist Rick Parfitt in 2016. En daarna. De eerste biografie van de band die de gehele historie in woord én beeld vertelt, met uniek materiaal van fotograaf Gerard Rappard.

    Jan Bouke Hingstman (1966) was negen jaar toen hij Status Quo voor het eerst hoorde en kocht in 1980 zijn eerste elpee van de groep. Sindsdien is hij fervent verzamelaar van het materiaal van de groep, bezocht hij talloze concerten en fanclubdagen en deelde hij zijn passie met andere fans. ‘Status Quo – De kracht van de eenvoud’ is Hingstmans boekdebuut.

     21,50