Waarom we beter denken dan we denken
€ 24,90
De mens is irrationeel. Verliefd op zijn eigen gelijk. Doof voor feiten en argumenten. Verblind door honderden denkfouten. Een makkelijke prooi voor nepnieuws. Gevangen in filterbubbels. Zo is het heersende idee. Maar klopt het wel?
In dit boek verweeft filosoof Maarten van Doorn de jongste inzichten uit de psychologie, communicatiewetenschappen, filosofie en politicologie. Hij neemt ons mee op een reis langs verrassende onderzoeksresultaten en scherpzinnige filosofen en geeft nieuwe antwoorden op dringende vragen: Waarom geloven we wat we geloven? Hoe veranderen mensen van mening? Zijn we echt in een post-truth tijdperk aanbeland? Hoe gevaarlijk is misinformatie? Zijn onze emoties of onze ratio de baas in ons hoofd en in onze maatschappij?
Waarom we beter denken dan we denken biedt een hoopvol geluid in een gepolariseerde wereld.
Maarten van Doorn promoveerde in de filosofie aan de Central European University en werkt als docent aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij host de podcast Ongekend, over waarheidsvinding en meningsvorming in het digitale tijdperk, en schrijft regelmatig blogs voor platforms als Bij Nader Inzien en Stuk Rood Vlees.
Gerelateerde boeken
-
-
De ontmoeting
Ontmoetingen – in liefde, vriendschap of beroepsmatig – zijn geen ‘extraatje’ in ons leven. Ze vormen de kern van ons bestaan. Hoewel ze nooit zonder risico’s zijn, smaakt een goede ontmoeting altijd naar het ‘echte leven’. In dit toegankelijke boek laat de Franse filosoof Charles Pépin zien wat een goede ontmoeting is en hoe je je ervoor openstelt. Hij onderzoekt de filosofie van de ontmoeting aan de hand van voorbeelden uit romans en films en uit het leven van beroemde kunstenaars. Een goede ontmoeting, betoogt hij, berust vaak op toeval. Maar je kunt het toeval wel een handje helpen.
Charles Pépin is schrijver en filosoof. Zijn boeken zijn in meer dan twintig talen verschenen. Hij heeft een maandelijkse rubriek in het Philosophie Magazine, maakt podcasts en is geregeld als opiniemaker in de media te vinden. -