‘Wel aardig, nou?’

Autobiografische schetsen
Peter Karstkarel

 22,50

Kunsthistoricus Peter Karstkarel (1945) is groot kenner van de Friese kunstwereld die metzijn recensies reputaties van beeldende en uitvoerende kunstenaars kon maken en breken. In 26 persoonlijke schetsen doet hij verslag van zijn avonturen in de culturele kringen van de geschiedenis, beeldende kunst en architectuur uit Friesland en de wereld eromheen.
‘Wel aardig, nou?’ is een gevleugelde uitdrukking van Peter Karstkarel bij het beleven van iets moois. Een quote, geleend van de kunstenaar Gerrit Benner.

Verschijningsvorm:
Hardcover
Taal:
Nederlands
Uitgeverij:
Uitgeverij Noordboek
Aantal pagina's:
256
Druk:
1
Uitgiftedatum:
19-10-2020
Gewicht:
551 gram
Afmeting:
233x152x22 mm
ISBN:
9789056155032

Gerelateerde boeken

  • De nieuwe gids voor de niet-bestaande vogels van Europa

    Na het verschijnen in 2013 van De Kleine Gids voor de niet-bestaande Vogels van Europa is kunstenaar en amateurornitholoog O.C. Hooymeijer onverdroten doorgegaan met het speuren naar niet-bestaande vogels. Veldreizen naar het uiterste noorden van Rusland, tot in het diepe zuiden van de mediterrane landen hebben geleid tot de ontdekking van bijna vijftig nieuwe specimen, alle zeer nauwkeurig beschreven en verbeeld.
    Voor het onderzoek naar de bij de ontdekte vogels behorende ‘Volkswijsheden’ heeft de schrijver vele tandeloze, zeer bejaarde bewoners van veelal het platteland geïnterviewd, teneinde de vaak bijna in vergetelheid geraakte spreuken te kunnen behouden voor het nageslacht.
    Voor de in deze nieuwe Gids opgenomen ´Recepten met niet-bestande vogels’ heeft O.C. Hooymeijer bovendien vele culinair specialisten geraadpleegd en tientallen archieven en bibliotheken verspreid over heel Europa bezocht.

     19,90
  • Johannes Mulders

    Vrijheid in gebondenheid
    Pieter Jonker
     25,00

    Johannes Mulders

    Johannes Mulders (1899-1989) breekt door met zijn opvallende houtsneden voor het Friese tijdschrift De Holder (1926-1929), als illustrator van kinderboeken en ontwerper van boekbanden. Hij wordt geschoold op de Rijksrietvlechtschool door directeur Harm Ellens bij wie hij samen met Jan Kraan ook de opleidingen l.o. en m.o. tekenen volgt. Tenslotte voltooien zij hun opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Al is Johannes Mulders geen colorist, hij geniet bekendheid als schilder en tekenaar van het noordelijk landschap, haar natuur en haar dorpen. Sinds 1934 woont en werkt hij op De Wilghorst, het huis van Harm Ellens op De Oosterstreek (nabij Noordwolde). Ruim honderd boeken, tijdschriften en kalenders illustreert hij of maakt er een bandontwerp voor. In 1979 is er in het Fries Museum een overzichtstentoonstelling van zijn werk, daarna wordt het stiller rond de kunstenaar, die zelf niet graag in de schijnwerpers staat en bij voortduring maar onterecht twijfelt over de kwaliteit van zijn werk.

    In 2012 koopt Pieter Jonker de ateliernalatenschap van Mulders aan met ruim achthonderd werken op papier en brengt het werk onder bij zijn Stichting Nobilis, centrum voor prentkunst. Hij publiceert in 2012 Johannes Mulders (1899-1989) schilder-illustrator over het illustratiewerk van de kunstenaar. In 2017 wordt de collectie aanzienlijk uitgebreid met een schenking door de twee kleinkinderen van Mulders en in 2018 nog met een bruikleen uit het Dorpsarchief Noordwolde. In 2019 vinden de nieuwe eigenaren van De Wilghorst dertig jaar na de dood van Johannes Mulders boven op zolder nog boeken, tijdschriften, brieven, schriften en documenten, die daar in 1989 waren achter gebleven.

    Uitgave:
    Stichting Nobilis & Noordboek

     25,00
  • Keramiek

    Topstukken van het Princessehof
    Keramiekmuseum Princessehof
     15,00

    Keramiek

    KERAMIEK
    Topstukken van het Princessehof

    Red. Keramiekmuseum Princessehof

    Van het 12de-eeuwse penseelbakje van een Chinese keizer en een sierlijke vaas in art-nouveaustijl tot Dutch design dat speelt met eeuwenoude tradities: keramiek is dé poort naar andere werelden. Meer dan welk ander medium ook is keramiek van alle tijden en van iedereen. Door de mens gemaakt, gebruikt en gekoesterd, nuttig én verleidelijk. In ‘Keramiek’ vertellen kenners hun verhaal bij een selectie van vijfenveertig topstukken uit Keramiekmuseum Princessehof. Verhalen over schoonheid, vakmanschap en keramiek als spiegel van plaats en tijd. Het resultaat is een inspirerende verbinding van oosterse en westerse kunst en cultuur.

     15,00
  • Art and Cooking

    Karin Gailard, Petra Hesmerg
     49,95