Anders kijken
€ 22,90
In de huidige tijd herzien we onze relatie met de natuur. Natuurfilosoof Matthijs Schouten ziet dat daarin in korte tijd echt iets wezenlijks verandert. In de landbouw, de kunst en in steden, overal bruist het van de groene en natuurinclusieve initiatieven. Ook klinkt op allerlei plekken vaker de stem van de natuur zélf. Tegelijk is duidelijk dat een grote groep mensen nog altijd onvoldoende gemotiveerd is om te handelen op een wijze die nodig is voor een leefbare toekomst. Wat zit ons in de weg? Hoe komen we tot partnerschap met al het andere leven? En waar kunnen jongeren hoop aan ontlenen?
We zijn niet zo machteloos als we vaak denken, benadrukt Schouten, die naast ecoloog en filosoof ook boeddhist is. Maar met alleen de rede komen we er niet. Het is cruciaal dat we andere vermogens aanspreken én oefenen.
Elke van Riel is freelance journalist voor onder andere Filosofie Magazine en Vrij Nederland
Matthijs Schouten is emeritus bijzonder hoogleraar Ecologie en Filosofie aan Wageningen University & Research en hoogleraar Natuur- en landschapsbescherming aan de University College Cork, in Ierland. Tot begin 2024 was hij als ‘huisfilosoof’ verbonden aan Staatsbosbeheer en hij is dat nu nog aan het Natuurcollege.
Gerelateerde boeken
-
Geschonden wereld
Midden in de Tweede Wereldoorlog schrijft historicus Johan Huizinga zijn laatste werk, een boek met een veelzeggende titel: De geschonden wereld. Door de opkomst van de massacultuur, het fascisme, en zeker het nazisme, ligt de beschaving onder vuur. De beschaving is niet alleen in de praktijk teloorgegaan, ook als idee ligt ze onder vuur. Huizinga vraagt zich af of het tij te keren is. Herstel van de beschaving is mogelijk, stelt hij, als we afstand nemen van massacultuur en materialisme. Zo scheppen we ruimte voor het individu en de geest.
Helaas weer actueel
Johan Huizinga (1872-1945) was Nederlands invloedrijkste historicus van de twintigste eeuw. Hij publiceerde onder meer het wereldberoemde Herfsttij der Middeleeuwen en het filosofisch getinte Homo Ludens.
-