De Groninger schilderkunst
€ 27,90
Tot nu toe bestond er geen uitgebreid overzicht van de Groningse kunstgeschiedenis van de 16e en 17e eeuw. Met De Groninger schilderkunst in de 16e en 17e eeuw vult Joop van Roekel deze leemte op. Het geeft een overzicht van de kunsthistorische ontwikkelingen in Groningen en plaatst die in verhouding tot de Nederlandse kunstgeschiedenis. Daarbij worden en passant veel schilderijen aan tot nu toe onbekende Groningse kunstenaars gekoppeld. In het boek is een complete namenlijst opgenomen van bestuurders en kunstenaars van het glazenmakers- en schildersgilde.
Joop van Roekel (1953) studeerde kunstgeschiedenis en werkte meer dan twintig jaar bij bibliotheken in Groningen. Hij publiceerde meerdere boeken en artikelen over regionale (kunst)geschiedenis en fotografie.
Gerelateerde boeken
-
Het Lam Gods
€ 34,90Het Lam Gods van Jan en Hubrecht van Eyck is een uitzonderlijk meesterwerk, een van de invloedrijkste schilderijen ooit gemaakt. Peter Schmidt schetst de historische achtergrond, het ontstaan en de lotgevallen van het altaarretabel. Hij leidt de lezer binnen in de complexe verhouding tussen beeld en interpretatie. De iconografische rijkdom van Het Lam Gods is niet gemakkelijk te doorgronden. De auteur gidst ons langs de vierentwintig panelen van het veelluik, waarbij de bijbel en de geschriften van de kerkvaders gebruikt worden als sleutels.
Peter Schmidt is titulair-kanunnik van de Sint-Baafskathedraal, doctor in de theologie en vermaard exegeet. Hij is lid van de European Academy of Sciences and Arts in Wenen.
-
-
-
Jochem Hamstra
€ 27,50De schilderkunst van Jochem Hamstra (1962, Heerenveen) beweegt zich tussen figuratie en abstractie, maar is altijd gestoeld op de visuele waarneming. Hij schildert het liefst op de achterkant van linnen, omdat het materiaal zo de meeste weerstand biedt. Die weerbarstigheid is ook te vinden in zijn soms stugge vormentaal, terwijl de schilderijen vaak een melancholieke sfeer ademen. Dankzij een sterke persoonlijke stijl en een geraffineerd gevoel voor kleur is zijn werk altijd verrassend en toch herkenbaar. Zo heeft hij een coherent en kwalitatief hoogstaand oeuvre opgebouwd, dat nog nooit in de volle breedte is getoond. Reden genoeg voor Museum Belvédère om zijn eerste museale solotentoonstelling te organiseren, met bijbehorende publicatie.





