Hans Vermeulen

Briljant muzikant, maar niet elke dag
Jos de Gruiter

 24,90

Hans Vermeulen (1947-2017) was zanger, instrumentalist, producer, arrangeur en songwriter van Sandy Coast, Rainbow Train en van onder meer Anita Meyer. Hits als ‘True love that’s a wonder’ en ‘The eyes of Jenny’ zijn nog regelmatig te horen op de radio. Hij maakte zijn beste nummers in samenwerking met zijn broer Jan, waarbij Hans de extroverte en charismatische van de twee was.

Na een echtscheiding, een buitenechtelijke dochter, een miljoenenschuld en een drank- en drugsverslaving emigreerde Hans Vermeulen eind jaren negentig naar het Thaise eiland Koh Samui, waar hij huwde met zangeres/gitariste Jariya ‘Aom’ Chatsuwan en leefde van de opbrengsten van zijn hits.

In dit boek laat Jos de Gruiter tientallen direct betrokkenen aan het woord, onder wie Vermeulens Thaise weduwe, zijn kinderen, managers, voormalige bandleden, touroperators, roadies en vele anderen. Hans Vermeulen was een geniaal muzikant, vertelt een van de geïnterviewden, ‘maar niet iedere dag’.

Jos de Gruiter is journalist, bladenmaker en schrijver van non-fictieboeken, onder meer over de rechterlijke macht, het verschijnsel ‘nakomertje’ en het leven tijdens de bezettingsjaren in het duodorp Hoogmade/Woubrugge.

Verschijningsvorm:
Paperback
Taal:
Nederlands
Uitgeverij:
Noordboek - Van Gorcum
Aantal pagina's:
240
Druk:
1
ISBN:
9789464713848
Gewicht:
370 gram
Afmeting:
216x141x23 mm
Uitgiftedatum:
26-09-2025

Gerelateerde boeken

  • Bombastisch, ondansbaar en weergaloos

    Bombastisch, ondansbaar en weergaloos

    Hoe progressieve popmuziek in de jaren zeventig alle conventies doorbrak
    Fred de Vries, Siebe Thissen
     25,00

    Bombastisch, ondansbaar en weergaloos

    Met de doorbraak van Spotify en het gebruik van rocksongs in commercials en Netflix-series staat de geschiedenis van de popmuziek volop in de belangstelling – óók de bombastische en ondansbare progrock van de jaren 1970.

    Fred de Vries en Siebe Thissen waren jonge muziekliefhebbers in de jaren 1970. Het was de tijd waarin popmuziek zichzelf serieus begon te nemen, een kunstvorm werd. Musici koketteerden met filosofen, schrijvers, kunstenaars en goeroes. Ze verzonnen groteske namen voor hun bands, maakten artistieke klaphoezen en lapten alle conventies aan hun laars. Grenzen werden opgezocht en overschreden. Experimenteren was het parool. Virtuositeit een voorwaarde. En als je geen noten kon lezen of een gitaarsolo van dertien minuten kon spelen, dan was een dosis ongebreideld enthousiasme mooi meegenomen. Met of zonder drugs.

    Ook jonge platenkopers en concertbezoekers werden meegesleept in dat uitdijende universum. Ze maakten kennis met nieuwe ideeën, beelden, boeken, kunstwerken en vooral die weergaloze muziek die nooit eerder was gehoord. Aan de hand van achtentwintig platen die een belangrijke rol in hun jeugd hebben gespeeld, brengen de auteurs een intrigerend landschap in kaart: radioshows en televisieprogramma’s, kantines en schoolpleinen, jongerencentra en platenwinkels, tijdschriften en platenhoezen creëerden een pre-digitaal informatieplatform voor nerds en muziekgeeks. Dat platform kreeg vorm in de stad én in de provincie, zoals de auteurs aan de hand van jeugdherinneringen laten zien.

    De lezer krijgt een caleidoscopisch beeld van een interessante, maar nog weinig gedocumenteerde periode uit de popgeschiedenis: de jaren 1970, waarin niet alleen de Angelsaksische wereld maar ook het Europese continent een hoofdrol opeiste. Uiteraard, iconen als Yes, Pink Floyd, King Crimson en Genesis passeren de revue. Maar er is ook aandacht voor Nederlandse, Duitse, Franse, Italiaanse en Zuid-Afrikaanse muziek. Tevens rekenen de auteurs af met de mythe dat punk een einde maakte aan progressieve rock. Het genre blijkt vitaal, innovatief en neemt steeds weer nieuwe gedaantes aan – van avantprog tot postrock, van postpunk tot neoprog. Ten slotte is er aandacht voor zwarte rockbands en voor vrouwen in dit door mannen gedomineerde popdomein.

     25,00
  • Een gids die het ook niet weet

    Een gids die het ook niet weet

    Vijftig levenslessen van Leonard Cohen
    Guus van Loenen
     19,90
  • Drumsolo

    Drumsolo

    35 jaar te laat naar bed
    Hans Waterman
     22,50

    Drumsolo

    In 2001 verscheen de eerste druk van “Drumsolo, 35 jaar te laat naar bed” van Hans Waterman. Van misdienaar/scholier/padvinder naar de wereld van seks, drugs en rock-‘n-roll. Drummer Hans Waterman (1949) doet in deze autobiografie verslag van een wilde loopbaan die via onder meer Cuby & the Blizzards, Solution, de Jan Akkerman Band, The Pretty Things en Q65 loopt. Van levensbedreigende anarchie naar een wat rustiger vaarwater.

    Na deze eerste uitgave verwierf het boek een cultstatus en was het lange tijd niet verkrijgbaar. Nu verschijnt de herziene editie geheel in kleur, met extra foto’s, een epiloog over de afgelopen 20 jaar en een discografie.

    Reacties van de pers op de eerste druk:

    • ‘Een prachtboek en ook nog zeer goed geschreven.’ – Barend & Van Dorp
    • ‘Het is een boek vol met hilarische verhalen.’ – OVT – VPRO
    • ‘We nemen dit boek in dank af.’ – Ophef en Vertier – VARA
    • ‘Een heel bijzonder boek.’ – De Gelderlander
    • ‘Ik heb het met erg veel plezier gelezen.’ – Schiffers FM – AVRO
    • ‘Wat een tijd!’ – HP/De Tijd

     22,50
  • Dagboek van de popmuziek

    Dagboek van de popmuziek

    De belangrijkste popgebeurtenissen op een rij
    Denis Michiels
     49,90