Het raadsel Vermeer
€ 27,50
Het meisje met de parel en Gezicht op Delft van Johannes Vermeer (1632-1675) behoren tot de meest gewaardeerde schilderijen ter wereld. Ondanks zijn vermaarde reputatie weten we zo goed als niets over de Delftse meester-schilder. Er is geen brief of ander schrijven van hem bewaard gebleven, alleen in notarisakten wordt zijn naam een enkele maal genoemd. Tekeningen, schetsen, voorstudies of andere artistieke uitingen ontbreken. Zijn biografie bestaat voor een groot deel uit vermoedens en veronderstellingen. We moeten het doen met de vijfendertig schilderijen die de tand des tijds hebben doorstaan.
Wat wilde Vermeer met zijn schilderijen zeggen, wat vertellen ze over zijn leven, wat weten we over zijn werkwijze, wie waren zijn modellen, wie zijn opdrachtgevers? Aart Aarsbergen gaat in dit boek op zoek naar de ‘man’ achter de schilder en plaatst hem in de turbulente wereld waarin hij leefde – de Gouden Eeuw. Hij brengt de schilder dichterbij door werkelijkheid, mythe en fantasie te scheiden.
Aart Aarsbergen (1953) studeerde geschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij was van 2001 tot 2018 hoofdredacteur van de Nederlandse editie van National Geographic. Hij publiceert in diverse media over geschiedenis, politiek, sport en literatuur.
“Een boek dat je voortdurend doet verlangen naar de kunst van Vermeer te kijken.” – Het Parool
Podcast De Nacht van… – NPO Radio 1
Kunsthistoricus Sanne Frequin bespreekt Het raadsel Vermeer – OVT
Gerelateerde boeken
-
-
Stabij
Tjibbe Hooghiemstra (byldzjend keunstner) en Douwe Kootstra (skriuwer en ferteller) ha in soad niget oan stabijen. Tjibbe hat al jierren sokke hûnen. Dy ynspirearren him ta in grutte seary tekeningen.
Los fan Tjibbe syn ferbyldingen skreau Douwe ferhalen dy’t ien oerienkomst ha: in stabij spilet de haadrol. De miks fan byld en tekst makket Stabij ta in bysûnder boek. Gjin hûneboek yn de klassike sin mar in oade oan de minske yn it bist.
-
De onvermoede schatkamer van de Duitse barokmuziek tussen Schütz en Bach (1650-1700)
Ignace Bossuyt opent de deuren van de onvermoede schatkamer van de Duitse barokmuziek tussen 1650 en 1700, de periode na de Dertigjarige Oorlog. Een uitzonderlijk rijke tijd die vooral opvalt door open artistieke grenzen en de daaruit voortvloeiende assimilatie van zee diverse invloeden. Bossuyts boek staat vol geheimtips voor zelden gehoorde werken van bekende en minder bekende componisten. Hij bezorgt de lezer het zalige gevoel dat gepaard gaat met het horen van een schitterend muziekwerk waarvan men enkele minuten eerder het bestaan niet eens kende. QR-codes bij elk muziekwerk leiden meteen naar het juiste muziekfragment. Lezen en luisteren vormen een perfecte combinatie.
Ignace Bossuyt is emeritus professor musicologie aan de KU Leuven.