Het voorjaar gaat door

David Hockney in Normandië
Martin Gayford

 29,90

Op zijn tachtigste zocht David Hockney voor het eerst de rust op van het platteland, waar hij de zon kon zien ondergaan en de wisseling van de seizoenen kon bekijken, en waar hij de gekte van de wereld op afstand kon houden. In La Grande Cour, de eeuwenoude Normandische boerderij, wachtte Hockney op de komst van de lente. Hockney gaat volledig op in zijn anderhalve hectare grond in Noord-Frankrijk en de onderwerpen die hem al jaren¬lang fascineren: licht, kleur, ruimte, waarneming, water, bomen. We kunnen veel van hem leren, over hoe we moeten kijken… maar ook over hoe we moeten leven.
Het voorjaar gaat door is de neerslag van de intense gesprekken tussen kunstrecensent Martin Gayford en Hockney. Hun gedachtewisseling is geïllustreerd met een selectie van Hockneys nieuwe, nog ongepubliceerde Normandische iPadtekeningen en schilderijen, en met werk van Monet, Van Gogh, Bruegel en anderen. Het resultaat is een opbeurend manifest dat laat zien hoe kunst ons kan optillen en inspireren.

Martin Gayford is kunstcriticus voor The Spectator en auteur van verschillende boeken over kunst en over Hockney.

Afmeting:
236x162x31 mm
Gewicht:
802 gram
ISBN:
9789056159962
Druk:
1
Aantal pagina's:
280
Uitgeverij:
Sterck & De Vreese
Taal:
Nederlands
Verschijningsvorm:
Hardcover
Uitgiftedatum:
01-03-2023

Gerelateerde boeken

  • Monumentaal Assen

    Monumentaal Assen

    Stadsgezichten uit de collectie W.H. Berghuis
    Annemiek Rens, Martin Hiemink
     24,95

    Monumentaal Assen

    Waarom schilderen kunstenaars alleen bekende steden? Die vraag stelde de Amsterdamse bankier Wim Berghuis (1930-2014) zichzelf eind jaren tachtig. Voor de in Assen geboren Berghuis betekende dat het begin van een zoektocht naar kunstenaars die zijn geliefde stad Assen wilden vastleggen. Het leidde tot een verzameling Asser stadsgezichten van een groot aantal kunstenaars die hij opdracht gaf om de stad op het doek te vereeuwigen. De inspanningen van Berghuis gingen niet onopgemerkt voorbij. Zijn werken werden in de loop der jaren meerdere malen tentoongesteld, niet alleen in het Drents Museum, maar ook in Berlijn en Bad Bentheim.

    Monumentaal Assen – Stadsgezichten uit de Collectie W.H. Berghuis is het langverwachte boek met daarin de complete Collectie dr. W.H. Berghuis. 112 werken van maar liefst 70 verschillende kunstenaars worden afgebeeld en beschreven. Annemiek Rens, Hoofdconservator van het Drents Museum, gaat in op het belang van de collectie en de bijzondere kunstwerken. Martin Hiemink neemt de lezer mee in het leven van Wim Berghuis en de historische verhalen achter de gebouwen en plaatsen die de kunstenaars vastlegden. In Monumentaal Assen – Stadsgezichten uit de Collectie dr. W.H. Berghuis wordt Assen op een verrassende wijze in beeld gebracht en laten kunstenaars de lezer steeds opnieuw kennis maken met de stad.

     24,95
  • De Duiven van Temminck en Knip

    De Duiven van Temminck en Knip

    Alexander Reeuwijk, Hay Wijnhoven
     35,00
  • Tames Oud

    Tames Oud

    Eiland van verlangen
    Gitte Brugman, Han Steenbruggen
     25,00

    Tames Oud

    De op Ameland geboren Tames Oud (1895-1953) is een uitzonderlijke Friese kunstenaar uit de vorige eeuw. Zoals veel Amelander jongens was hij in de eerste plaats een zeeman. Vanaf 1918 werkte Tames Oud in een suikerfabriek, als glasblazer, huisschilder en -decorateur, sjouwer en kroegbaas. Niettemin werkte hij steevast aan zijn oeuvre. In 1920 vestigde Tames Oud zich in België en volgde hij de Academie voor Schone Kunsten in Brussel. Hij koos voor het vak ‘kunstschilder’ toen hij eind 1938 naar Den Haag verhuisde.

    Ondanks dat zijn werk sterk werd beïnvloed door Vlaamse pointillisten en expressionisten, bleef het een eigen karakter behouden. Zowel in zijn schilderijen, grafiek als tekeningen zocht Oud naar krachtige, eenvoudige vormen en koos hij onderwerpen uit het dagelijkse bestaan van boeren en vissers. De herinneringen aan zijn eiland van herkomst bleven daarbij altijd een rol spelen.

    Het boek verschijnt bij de gelijknamige overzichtstentoonstelling in Museum Belvédère en de Stichting Amelander Musea, te zien van 17 juni tot en met 24 september 2023.

     25,00