Kustlijnen
€ 24,90
In Kustlijnen neemt Bert Looper ons mee op een tijd- en ruimtereis door de wereld van de Friese kunst. Niet de kunst in musea, maar de kunst die in onze omgeving aanwezig is. Kunst die het verhaal van Friesland vertelt. Zo reizen we van het Leeuwarder ziekenhuis naar de Dokkumer raadzaal, van de kerk van Boazum naar de Stellingwerven en van Oostmahorn naar Mildam.
Ga mee op reis door een periode van duizend jaar en ontdek hoe achter elk kunstwerk een wereld schuilgaat. Wie zijn die Friezen eigenlijk: Europeanen, Friese Europeanen, Europese Friezen? Die voortdurende identiteitsvraag maakt de Friese kunst bijzonder en van landelijk en internationaal belang.
Bert Looper (1957) was van 2007 tot 2021 directeur van Tresoar in Leeuwarden. Hij publiceert boeken en artikelen over Friese geschiedenis, cultuur en kunst.
Gerelateerde boeken
-
Stabij
Tjibbe Hooghiemstra (byldzjend keunstner) en Douwe Kootstra (skriuwer en ferteller) ha in soad niget oan stabijen. Tjibbe hat al jierren sokke hûnen. Dy ynspirearren him ta in grutte seary tekeningen.
Los fan Tjibbe syn ferbyldingen skreau Douwe ferhalen dy’t ien oerienkomst ha: in stabij spilet de haadrol. De miks fan byld en tekst makket Stabij ta in bysûnder boek. Gjin hûneboek yn de klassike sin mar in oade oan de minske yn it bist.
-
-
Dichter bij Vincent
Zijn hele carrière beeldde Vincent van Gogh alledaagse objecten uit in zijn tekeningen en schilderijen. Enkele van zijn materiële attributen zijn dankzij Vincents schoonzus Jo van Gogh-Bonger (1862-1925) bewaard gebleven, zoals een Franse aardewerken bloemenvaas, een Normandische koperen melkkruik en een Franse rieten stoel waarin een aantal van zijn Franse modellen poseerden. Veel van zijn befaamde bloemstillevens tonen ‘vazen’ die dit eigenlijk niet zijn. Vincent plaatste zijn boeketten in uiteenlopende objecten, zoals majolica apothekerspotten en aardewerken voorraadpotten. Sommige objecten bieden soms verrassende inzichten in de ontstaansgeschiedenis van zijn werk. Uit recent onderzoek van kunsthistorica Alexandra van Dongen blijkt dat een precieze identificatie van alledaagse objecten soms nieuw licht kan werpen op de mogelijke plaats van vervaardiging en de datering van zijn werk. Zo blijkt een doodeenvoudige aardewerken steelpan, afgebeeld op zijn Stilleven met aardappels, afkomstig te zijn uit het Zuid-Franse pottenbakkerscentrum Vallauris. Alexandra van Dongen richt onze ogen op kleine details, op voorwerpen waar we gewoonlijk geen acht op slaan, maar die wel bijzonder betekenisvol zijn om het werk van Van Gogh nog beter te doorgronden