Versterk het ondernemend vermogen
€ 20,00
Om het ondernemend vermogen van personen, bedrijven en regio’s te versterken, heeft het lectoraat Ondernemen in Verandering een filosofie ontwikkeld. Deze gaat er vanuit dat succesvol ondernemen zowel een persoonlijke als een collectieve opdracht is waarbij mogelijkheden verkend worden.
De kritische vriend methode is een werkwijze dat die in multi-level en multi-disciplinaire settings vorm krijgt en kan toegepast worden bij innovatie, verbinding en ondernemerschapsvraagstukken. Personen worden aan de hand van de kritische vriend methode uitgedaagd om zelf regie te nemen, kritisch te denken en een volgende stap te zetten. Bedrijven die succesvol willen innoveren kunnen aan de hand van de Kritische Vriend Methode aan de slag met innovatie opgaven.
De regio’s in Nederland staan voor uitdagende transities. Deze methode levert een bijdrage aan de huidige transities in de maatschappij doordat het kennisdeling en uitwisseling bevorderd.
Versterk het ondernemend vermogen is een handboek dat alle handvatten geeft om dit proces te ondersteunen en biedt instructies die in de praktijk getest zijn voor studenten, ondernemers, docenten en werkplaatsen.
Het lectoraat Ondernemen in Verandering is een samenwerking tussen Hanzehogeschool en Alfa-college
Gerelateerde boeken
-
Het Cashkompas
Dé vier fianciële vuistregels voor wie slimmer wil ondernemen
Brecht Verduyn, freelance CFO en graficus met meer dan twintig jaar ervaring bij grote bedrijven en start-ups, brengt in dit boek alle items op het vlak van
financiële bedrijfsvoering in een samenhangend geheel samen: Het Cashkompas. Er telt immers maar een begrip: ‘Cash’. Want Cash liegt niet, nooit!Hij bouwt Het Cashkompas op rond vier vragen:
Vermogen: hoeveel geld hebben we nog over of nodig?
Geldstroom: waarom groeit ons geld aan of neemt het af?
Rendement: hoeveel geld brengt onze activiteit op?
Productiviteit: hoe kunnen we met minder cash-out, meer cash-in genereren?De meer dan vijftig ondersteunende infografieken maken de lezer echt financieel wijzer.
‘Ondernemingen hebben voldoende kompas in hun strategie en visie, in hun producten en markten, in hun sales en marketing, in hun productie en processen… maar in financiën en boekhouding zijn ze al te vaak het noorden kwijt…. In het boek wordt haarscherp beschreven en geïllustreerd hoe een ondernemer, groot of klein, dat noorden kan vinden in de complexe wereld van financieel management. Met Het Cashkompas wordt iedere ondernemer beter, want beelden en grafieken zeggen zoveel meer dan cijfers en woorden.’
Hans Maertens, Gedelegeerd Bestuurder Voka-Vlaams netwerk van ondernemingen -
Zuivelfabrieken in Friesland
In Friesland zijn sinds het einde van de negentiende eeuw meer dan 160 zuivelfabrieken gebouwd. Ruim een derde van de dorpen en steden had zo’n fabriek. Net als de kerk werd de zuivelfabriek een sociaal referentiepunt, een plek die de mensen in en rondom dorp of stad verenigde in een gemeenschappelijke activiteit, namelijk het maken van boter en kaas.
Van al die oude zuivelfabrieken zijn nog slechts enkele in bedrijf, en meer dan honderd zijn er – soms gedeeltelijk – afgebroken. Zuivelfabrieken in Friesland geeft voor het eerst een compleet en rijk geïllustreerd overzicht van deze fabrieken en hun geschiedenis.
In Zuivelfabrieken in Friesland plaatst historicus Marijn Molema de komst en ontwikkeling van de Friese zuivelfabrieken in een bredere, maatschappelijke context. Architectuurkenner Peter Karstkarel behandelt in het tweede deel de zuivelfabrieken alfabetisch per plaats. Hij gaat daarbij in op ontstaan, geschiedenis en architectonische kenmerken van zowel de fabriek als de directeurswoning.
De basis voor dit standaardwerk is de collectie van Robert Visser, die al zo’n dertig jaar alles verzamelt wat ook maar enigszins te maken heeft met zuivelfabrieken en industriële processen die daarin plaatsvonden. Een unieke collectie die in dit boek is vastgelegd.
-
Strengthen entrepreneurial capacity
The professorship Entrepreneurship in Transition has developed a philosophy to strengthen the entrepreneurial capacity of individuals, companies and regions. The philosophy assumes that successful entrepreneurship is both a personal and a collective assignment exploring possibilities. The Critical Friend Method is a working method that takes shape in multi-level and multi-disciplinary settings and can be applied to innovation, connection and entrepreneurship issues.
People are challenged to take self-direction, think critically, and take the next step.
Companies with innovation challenges can successfully use the Critical Friend Method to share knowledge bypassing potential hierarchical constraints.
Regions in the world are facing challenging transitions. Such as from linear to circular creation processes. This method contributes to the current transitions in society by promoting knowledge sharing, stories and exchange.
Strengthen entrepreneurial capacity Strengthen entrepreneurial capacity is a handbook that provides all the tools to support this process and offers instructions that have been tested in practice for students, entrepreneurs, teachers and workplaces.The professorship Entrepreneurship in Transition is a collaboration between Hanze University of Applied Sciences Groningen and Alfa-college.
-
Het grote economieboek
Het grote economieboek is uw jargonvrije, visuele gids voor het begrijpen van de productie en distributie van rijkdom. Het biedt een ingang in meer dan honderd sleutelideeën van ‘s werelds grootste economen, waaronder Thomas Malthus, John Maynard Keynes en Milton Friedman. De concepten worden verhelderd door middel van gezaghebbende teksten, kleurrijke afbeeldingen, leuke weetjes en innovatieve grafische afbeeldingen. Als lezer duik je met dit fraaie boek niet alleen dieper in de geschiedenis van de economie, maar krijg je ook grip op actuele kwesties – van belastingen tot recessie, tot de huizenmarkt en nog veel meer!
Van dit gezaghebbende en prachtige boek zijn wereldwijd al meer dan een miljoen exemplaren verkocht.