Willem Johannes Oppenoorth (1847-1905)
€ 29,90
Kunstschilder Willem Johannes Oppenoorth (1847-1905) was van vele markten thuis: hij tekende, etste, graveerde, aquarelleerde, schilderde met olieverf en fotografeerde. Hij verdiende daarmee genoeg om zijn gezin te onderhouden en zijn kinderen te laten studeren. Onderwerp van zijn werk was in het bijzonder het Nederlandse landschap, zoals de Broeksloot bij Voorburg, Ruurlo, het landschap van de Dinkel en het eiland Marken. Ook in steden als Amsterdam, Utrecht, Almelo en Goes maakte hij fraaie olieverfschilderijen.
Oppenoorth verkocht zijn werk aan kunsthandels en particulieren in binnen- en buitenland. Van zijn werken zijn glasnegatieven en foto’s bewaard gebleven, evenals vele prentbriefkaarten die als reclamemateriaal gebruikt werden. Dit boek, voorzien van een groot aantal afbeeldingen, toont de verscheidenheid van zijn oeuvre, dat het verdient om aan de vergetelheid te ontsnappen.
Gerard Mast (1944) was als rijksambtenaar sterk betrokken bij de bescherming van natuur en landschap in Fryslân en de Waddenzee. Eerder verscheen van zijn hand het standaardwerk Eendenkooien in Fryslân 1450-2015. In dit boek beschrijft hij het leven en werk van kunstschilder Oppenoorth, de overgrootvader van zijn vrouw.
Gerelateerde boeken
-
Hendrik Werkman
Museum Belvédère stelt een coherente reeks kunstwerken van Hendrik Werkman (1882-1945) centraal, één van de belangrijkste modernisten uit Noord-Nederland. Een belangrijk onderdeel van de presentatie zijn de vroege druksels Schoorstenen, Compositie met letter a, Compositie met gewichten en Compositie, een volledige reeks uitgaven The Next Call en één van Werkmans belangrijkste schilderijen Voerman uit 1923.
Met de tentoonstelling en de uitgave Hendrik Werkman – van Voerman tot Baalschem wil Museum Belvédère de aandacht vestigen op een bijzondere Werkman-collectie, maar ook op de betekenis die gepassioneerd particulier collectioneren kan hebben voor musea. Tevens vormt ze een eerbetoon aan de kunstenaar die zijn persoonlijke vrijheid vond in zijn werk en uiteindelijk vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog bij Bakkeveen werd gefusilleerd.
-
Fisk
De bokking better besjoen, in reuzesnoek út ’e Fryske Wâlden, in fabel fol ûntefreden maitsen, in oade oan ’e dôber. It binne in pear foarbylden dy’t op lichtfuottige wize yn Fisk oan ’e oarder komme. Alles yn Fisk hat te krijen mei natuer, fisk, fiskjen, wetter en Fryslân.
Nei harren earste projekt – Stabij, in boek oer in hûn – is Fisk it twadde boek fan byldzjend keunstner Tjibbe Hooghiemstra en skriuwer-ferteller Douwe Kootstra. Douwe libbe him út yn ’e ferhalen. Tjibbe makke der tekeningen by. De miks fan bylden en koarte teksten makket Fisk ta in hearlik lês- en sjochboek.
-
Het Lam Gods
Het Lam Gods van Jan en Hubrecht van Eyck is een uitzonderlijk meesterwerk, een van de invloedrijkste schilderijen ooit gemaakt. Peter Schmidt schetst de historische achtergrond, het ontstaan en de lotgevallen van het altaarretabel. Hij leidt de lezer binnen in de complexe verhouding tussen beeld en interpretatie. De iconografische rijkdom van Het Lam Gods is niet gemakkelijk te doorgronden. De auteur gidst ons langs de vierentwintig panelen van het veelluik, waarbij de bijbel en de geschriften van de kerkvaders gebruikt worden als sleutels.
Peter Schmidt is titulair-kanunnik van de Sint-Baafskathedraal, doctor in de theologie en vermaard exegeet. Hij is lid van de European Academy of Sciences and Arts in Wenen.
-