Een alomvattende filosofie

Denken in de voetsporen van Spinoza
Abraham Johannes Cuffeler

 32,90

Abraham Johannes Cuffeler (1637-1694) was nauw bevriend met Spinoza en raakte in de ban van diens ideeën. In zijn driedelig boek Principia Pantosophiae (Een alomvattende filosofie) poogt Cuffeler alle beschikbare kennis van zijn tijd samen te brengen. Daarmee is zijn boek een voorloper van de latere encyclopedieën.

Cuffelers verlangen naar wiskundig samenhangende, universele en allesomvattende kennis maakt zijn Principia Pantosophiae tot een wetenschappelijke utopie. Het eerste deel, hier integraal vertaald, behandelt de logica. De andere delen – over mathematica (inclusief astronomie) en fysica – behandelen onder meer de conatus van Hobbes en Spinoza. Dit betreft de kracht die beweging veroorzaakt. Cuffelers boek, hier voor het eerst in gedeeltelijke vertaling, biedt ons een uniek inkijkje in het denken van de ‘Radicale Verlichting’.

Verschijningsvorm:
Paperback
Taal:
Nederlands
Uitgeverij:
Uitgeverij Noordboek
Aantal pagina's:
424
Druk:
1
ISBN:
9789464712032
Gewicht:
633 gram
Afmeting:
215x141x40 mm
Uitgiftedatum:
27-06-2024

Gerelateerde boeken

  • De ontmoeting

    De ontmoeting

    Een filosofie
    Charles Pepin
     22,50

    De ontmoeting

    Ontmoetingen – in liefde, vriendschap of beroepsmatig – zijn geen ‘extraatje’ in ons leven. Ze vormen de kern van ons bestaan. Hoewel ze nooit zonder risico’s zijn, smaakt een goede ontmoeting altijd naar het ‘echte leven’. In dit toegankelijke boek laat de Franse filosoof Charles Pépin zien wat een goede ontmoeting is en hoe je je ervoor openstelt. Hij onderzoekt de filosofie van de ontmoeting aan de hand van voorbeelden uit romans en films en uit het leven van beroemde kunstenaars. Een goede ontmoeting, betoogt hij, berust vaak op toeval. Maar je kunt het toeval wel een handje helpen.
    Charles Pépin is schrijver en filosoof. Zijn boeken zijn in meer dan twintig talen verschenen. Hij heeft een maandelijkse rubriek in het Philosophie Magazine, maakt podcasts en is geregeld als opiniemaker in de media te vinden.

     22,50
  • Romeinse redenaars

    Romeinse redenaars

    Marcus Tullius Cicero
     24,90
  • Het falen van de Hoge Raad

    Over strategieën van de Hoge Raad om herzieningsverzoeken niet toe te wijzen

    Als je onterecht wordt veroordeeld voor een moord of andere zwaar misdrijf, kun je altijd nog terecht bij de Hoge Raad. Althans, op papier. De praktijk is anders, constateert wetenschapsfilosoof Ton Derksen. De Hoge Raad herziet een oordeel zelden. De bereidheid daartoe is simpelweg afwezig. Om dit te rechtvaardigen verlaat de Raad zich op strategieën die regelrecht in strijd zijn met objectieve waarheidsvinding, met het recht en met rechtvaardigheid.

    Derksen trekt deze verregaande conclusie na grondige bestudering van elf herzieningsaanvragen in vijf grote moordzaken – de Butlermoord, de zaak Baybasin, de zaak Olaf Hamers, de zaak Hagemann en de Arnhemse villamoord. In alle zaken blijkt sprake van willekeur, onbegrip en kennelijke onwil. Omdat de Hoge Raad geen eerlijk oordeel over herzieningsaanvragen lijkt te willen vellen, is het volgens Derksen beter om een onafhankelijke Herzieningsraad op te tuigen, die de taak van de Hoge Raad overneemt.

    Een schokkend boek over het falen van ons hoogste rechtsorgaan.

    Het Financieele Dagblad
    Recensie

    ‘Willekeur, onbegrip en kennelijke onwil.
    Na bestudering van elf herzieningsaanvragen in vijf grote moordzaken stelt Ton Derksen in Het falen van de Hoge Raad vast dat een onafhankelijke Herzieningsraad de taak van het huidige hoogste rechtscollege moet overnemen.’

     24,50
  • De vrije wil

    De vrije wil

    Gerard Bodifee
     24,90

    De vrije wil

    Kan ik doen wat ik wil? En kan ik willen wat ik wil? Wie zichzelf
    kent, weet het antwoord. Natuurlijk heb ik een vrije wil en kan
    ik doen wat ik wil zolang niets of niemand mij dwingt.
    Toch ontkennen tal van hedendaagse wetenschappers het
    bestaan van een vrije wil omdat zij menen dat de natuurwetten
    het menselijk gedrag determineren. Aan die ontkenning zijn
    dramatische consequenties verbonden. Welke verantwoordelijkheid
    draag ik nog als mijn handelingen alleen maar de effecten
    van blinde moleculaire processen zijn? Hoe zouden we de
    misdadiger nog iets kunnen verwijten? Hij handelde immers
    onvrijwillig. Een humane samenleving op deze basis inrichten
    is onmogelijk. In het dagelijks leven blijven we hoe dan ook
    kiezen en beslissen.
    Over deze kwestie woedt al eeuwenlang een discussie.
    Gerard Bodifee verkent de cruciale momenten die het debat
    blijvend inspireerden. Zo komen onder meer de opvattingen
    van Spinoza, Kant, Schopenhauer en de moderne natuurkunde
    aan bod.
    Ondanks al deze wijsheid en wetenschap is het wonderlijk dat
    het debat nog steeds niet is beëindigd. Hebben we een vrije wil?
    Het antwoord vinden we in ons dagelijks leven.

    Gerard Bodifee is astrofysicus, filosoof en essayist. Hij richtte het
    Huis voor Filosofi e op en organiseert cursussen en lezingen in
    binnen- en buitenland.

     24,90