Paradys: vijftien kunstenaars over macht en maakbaarheid
€ 24,95
De mens heeft altijd al naar het paradijs gestreefd. Meestal blijft het bij een idee, een verlangen naar een perfecte wereld. Toch kwamen de Friese Nassaus er met hun Oranjewoud ooit verrassend dichtbij. Nog steeds is deze buitenplaats een oase van groen, herten en tijdloosheid.
Maar valt zo’n paradijs tegenwoordig wel te handhaven? Hoe maakbaar is de wereld nog? Voor de tentoonstelling ‘Paradys’, in 2022 te zien in Oranjewoud, vroeg artistiek leider Hans den Hartog Jager vijftien hedendaagse kunstenaars om zowel te reflecteren op de paradijselijke omgeving van dit voormalige lustoord als op de rijke geschiedenis vol machtsongelijkheid.
De artistieke resultaten en de achterliggende processen zijn gebundeld in dit boek. In prikkelende essays en verdiepende bijdragen ontdek je hoe de vijftien bijzondere kunstwerken tot stand kwamen. Zo bieden boek en tentoonstelling niet alleen nieuwe perspectieven op het reeds bestaande paradijs, maar ook op het eeuwige menselijke streven naar de hemel op aarde.
Gerelateerde boeken
-
-
-
Zeven eeuwen Allersmaborg
Zeven eeuwen Allersmaborg
Annette van der Post en Henk Th. van VeenVerscholen tussen de bomen in het Reitdiepdal bij Ezinge ligt de historische borg Allersma. Een statig maar sober gebouw met een lange en rijke geschiedenis, die in dit boek voor het eerst wordt beschreven.
Zeven eeuwen Allersmaborg schetst de levens van voorname Ommelander families die er permanent woonden en van Groninger regenten die in stadpaleizen resideerden en Allersma koesterden als hun buitenverblijf. Veel markante eigenaars en bewoners vanaf de middeleeuwen tot de twintigste eeuw passeren de revue: jonkheren, notarissen, gepensioneerde boeren en kunstenaars.
In de tweede helft van de twintigste eeuw ontwikkelde Allersma zich tot een artistieke broedplek door de gastvrijheid van het kunstenaarsechtpaar Martin Tissing en Annie Vriezen. Nationaal en internationaal opererende kunstenaars laafden zich er aan de betoverende atmosfeer. -
Tames Oud
De op Ameland geboren Tames Oud (1895-1953) is een uitzonderlijke Friese kunstenaar uit de vorige eeuw. Zoals veel Amelander jongens was hij in de eerste plaats een zeeman. Vanaf 1918 werkte Tames Oud in een suikerfabriek, als glasblazer, huisschilder en -decorateur, sjouwer en kroegbaas. Niettemin werkte hij steevast aan zijn oeuvre. In 1920 vestigde Tames Oud zich in België en volgde hij de Academie voor Schone Kunsten in Brussel. Hij koos voor het vak ‘kunstschilder’ toen hij eind 1938 naar Den Haag verhuisde.
Ondanks dat zijn werk sterk werd beïnvloed door Vlaamse pointillisten en expressionisten, bleef het een eigen karakter behouden. Zowel in zijn schilderijen, grafiek als tekeningen zocht Oud naar krachtige, eenvoudige vormen en koos hij onderwerpen uit het dagelijkse bestaan van boeren en vissers. De herinneringen aan zijn eiland van herkomst bleven daarbij altijd een rol spelen.
Het boek verschijnt bij de gelijknamige overzichtstentoonstelling in Museum Belvédère en de Stichting Amelander Musea, te zien van 17 juni tot en met 24 september 2023.